Forsvarets «myrhull» var avmerket vann

Stort og godt synlig på kartet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Narviks-avisa Fremover har gjort målinger med GPS i området der en stridsvogn tilhørende Telemarks-bataljonen gikk gjennom isen fredag i forrige uke.

Forsvaret har hele tiden hevdet at stridsvognen kjørte ut i en liten, umerket myr.

Men myra er tydelig avmerket på de fleste kart over området.

Vannet på kartet tilhører Bergvatnan på Herjangsfjellet, og har et areal på rundt ett mål. Ifølge Fremover er det 60 meter langt og 30 meter bredt.

Politiets teori

Krimtekniker Marina Sørgård ved Narvik politistasjon har en teori om hva som skjedde.

- Stridsvognen skal ha fulgt E10 nordover, før den tok av i nitti grader ved ulykkesstedet. Deretter skal den ha svingt igjen, før den rygget ti meter ut på vannet, ifølge våre opplysninger for å posisjonere seg, sier Sørgård til Dagbladet.no.

Stridsvognen skal ifølge politiet deretter ha blitt stående på isen. En stridsvogn i Leopard 2-klassen krever minst 117 centimeter stål-is for at kryssing skal være tilrådelig, men dersom stridsvognen blir stående, gjelder helt andre krav.

«MYRHULLET» VAR AVMERKET VANN: Stridsvognen ble hentet opp av vannet som er avmerket på kartet. Det er ikke et myrhull, slik Forsvaret har hevdet. Foto: Fredrik Ringe, Forsvarets Mediesenter (FMS)/Kystatlas AS
«MYRHULLET» VAR AVMERKET VANN: Stridsvognen ble hentet opp av vannet som er avmerket på kartet. Det er ikke et myrhull, slik Forsvaret har hevdet. Foto: Fredrik Ringe, Forsvarets Mediesenter (FMS)/Kystatlas AS Vis mer

Men der vogna gikk gjennom, var tykkelsen nede i 50 centimeter, ifølge målinger utført av Norsk geoteknisk institutt.

I et møte, tre uker før ulykken, informerte den lokale øvingslederen Tor Sæther selv om dårlig tele og isforhold i områder over 150 meters høyde. Ulykkesstedet lå 185 meter over havet.

Øvelsen ble likevel gjennomført, fordi øvingsledelsen ikke regnet med å krysse vannveier under manøvren.

Politiet har hentet ut Leopard 2-vognens GPS for, om mulig, å finne en årsak til ulykken.

Politiet har også foretatt rekognosering fra luften, men har ennå ikke funnet svar på hvorfor stridsvognkommandøren valgte å rygge ut på isen.


Ugradert rapport i løpet av april

Forsvaret vil ikke kommentere disse opplysningene, og viser til den endelige politirapporten, som kommer i løpet av kort tid. Ifølge en kongelig resolusjon må den kommende rapporten unndras offentligheten, men Knustad venter at en ugradert rapport vil være klar i løpet av april.

Men da vil vitnenes navn fjernes av personvernhensyn, og deres forklaringer vil merkes bort fra rapporten.

Forsvarets «myrhull» var avmerket vann

- Det kan ligge sikkerhetsgradert informasjon i forklaringene, derfor er det mulig de fjernes fra den ugraderte rapporten, sier kommandørkaptein Thom Knustad ved fellesoperativt hovedkvarter.

- Sier du altså at det er sikkerhetsgradert informasjon i disse avhørene?

- Nei, det tror jeg ikke, sier Knustad, men viser til at det er politiet som foretar granskningen.

Pårørende får innsyn

Knustad tror det vil komme en ugradert rapport fra Forsvaret i løpet av april, men kan ikke si sikkert hva den vil inneholde.

- Tror du de pårørende vil ha full tillit til denne kommisjonen?

- Ja, det tror jeg. De skal selvsagt få innsyn i det granskningen finner.