Forsvarets VIP-fly nødlandet

Forsvarets VIP-fly nødlandet ved 18.40-tida i kveld på Værnes flyplass etter at det oppsto brann i den ene motoren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

VIP-flyet er av typen Falcon DA 20, og var på vei fra Bodø til Rygge i 36 000 fots høyde da det oppsto brann i den ene motoren etter en mindre eksplosjon.

Brannen i motoren ble slukket i løpet av to minutter, men motoren stanset og flyet foretok deretter en kontrollert nødlanding.

Offiserer på perm

Om bord i flyet var åtte offiserer og et mannskap på to. Alle de åtte offiserene tilhører Luftvingen 137 som er stasjonert på Rygge.

DA-20 JET FALCON:

  • Funksjon: Elektronisk krigføring, kalibrering av navigasjons- og innflygningshjelpemidler, og VIP-transport
  • Produsent: Dassault
  • Motor: 2 stk (Garret) TFE 731
  • Hestekrefter: 4750 lbs pr stk
  • Lengde: 17,2 meter
  • Høyde: 5,3 meter
  • Vingespenn: 16,3 meter
  • Hastighet: Maksimalt: 450 ktas (Mach 0,82), normal: 420 ktas (Mach 0,73)
  • Flyhøyde: 42000 fot (12700 meter)
  • Max vekt ved avgang: 29100 pound (13200 kg)
  • Rekkevidde: Normalt oppdrag: 1,5 - 3 timer. Maksimalt: 5 timer
  • Bevæpning: Ingen, men flymaskinene har Chaff og Flare til egenbeskyttelse
  • Besetning: Maksimalt 6 personer
  • Første flymaskin operativ: 1976
    (Kilde: Forsvaret)

- Flere av dem var offiserer som hadde permisjon fra forberedelsene til den norske øvelsen «Joint Winter 04» i Bodø, sier vakthavende ved Fellesoperativt Hovedkvarter på Jåttå i Stavanger, Erling Bø, til Dagbladet.no.

- De fikk sitte på med flyet, som var hjemmehørende på Rygge, legger han til.

Erling Bø sier til NTB at han har fått beskrevet situasjonen etter eksplosjonen som «relativt kritisk».

Forsvarets undersøkelseskommisjon er nå på vei til Værnes.

- Vi vet foreløpig ikke hva som er årsaken til at det begynte å brenne. Det skal nå granskes av en flytryggingsinspektør og den nedsatte undersøkelseskommisjonen, sier Bø til Dagbladet.no.

Han legger til at det allerede nå kan konstateres at turbinene i flyets motor er såpass skadd at den trolig må skiftes.

Brukt av Ari og Märtha

Forsvaret har tre DA-20 Jet Falcon. To av dem ble kjøpt i desember 1972 fra Fred Olsens Flyselskap. Disse to flyene brukes til elektronisk krigføring og til å lokalisere fiendens radaranlegg både til vanns, på landjorda og i lufta.

Flyet som nødlandet i dag ble innhentet i 1979, og blir i hovedsak brukt som VIP-fly.

- Det stemmer. Og det har blitt brukt mange ganger av Kjell Magne Bondevik også, sier Erling Bø til Dagbladet.no.

Det ble blant annet brukt under Ari og Märthas bryllupsreise, da de ble fraktet fra Værnes til Brussel. Flyet brukes i tillegg til kalibrering, ved å kontrollere de hjelpemidler til navigering og innflyvning som skal gjøre det mulig å lande på en flyplass i mørket eller under dårlig vær.

DA-20 JET FALCON: Det var et fly av denne typen som i kveld måtte nødlande på Værnes.