Forsvarsminister Krohn Devold feilinformerte

Forsvarsminister Kristin Krohn Devold forsikret mandag Stortinget om at Israel ikke deltar i utviklingen av framtidas jagerfly, F-35. Men Dagbladets undersøkelser viser at forsvarsministeren tar feil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Israelsk våpenindustri deltar i prosjektet, som ledes av det amerikanske konsernet Lockheed Martin. Når forsvarsminister Kristin Krohn Devold i dag møter til høring i Stortingets forsvarskomité, må hun også forklare hvorfor hun har besluttet at Norge skal gå fra etappe 1 til etappe 2 i The Joint Strike Fighter Programme, eller JSF-programmet som utvikler flyet.

Uten å rådføre seg med Stortinget har hun gjort det klart at Norge skal bidra med vel én milliard kroner over en tiårsperiode fra 2002 til 2012 til arbeidet med å utvikle det nye jagerflyet.

Israelsk kontrakt

Sist Krohn Devold møtte i komiteen for å forklare seg, slo hun fast at Israel, som har vært en partner i dette utviklingsarbeidet siden 1997- 98, nå ikke lenger fikk være med.

Men undersøkelser Dagbladet har gjort, viser at israelsk våpenindustri, blant annet representert med selskapet Elbit, allerede har undertegnet kontrakt med Lockheed Martin om leveranser til prosjektet. Etter det Dagbladet får opplyst er dette den eneste kontrakten som foreløpig er inngått mellom JSF-programmet og et selskap fra et ikke-NATO-land.

- Ingen tvil

- Israel er i krig. Norske myndigheter må ha en konsekvent holdning mot våpenhandel og militært samarbeid med Israel. Og det hersker ingen tvil om at israelsk våpenindustri er med i JSF-programmet, slår SVs forsvarspolitiske talsmann Kjetil Bjørklund fast.

Oljepenger

Norge har bak seg et langt og godt samarbeid med Lockheed Martin, som har ansvaret for å utvikle Joint Strike Fighter (JSF), eller F-35. Våre F-16-fly kommer derfra.

Og nå ønsker regjeringen å bruke totalt 1,2 milliarder kroner på å delta i et utviklingsprosjekt av framtidas jagere. Pengene bevilges uten at Norge har tatt stilling til om vi skal kjøpe F-35.

Dermed kan milliardsummen nærmest betraktes som milde gaver til våre nære allierte USA og Storbritannia, som er de to hovedsamarbeidspartnerne i utviklingen av F-35.

For øvrig er Oljefondet tungt inne i selskapet. Per 31. desember 2001 var 131 millioner av Oljefondets kroner plassert i Lockheed Martin.

Storkunde

Men Israel har et enda mye tettere samarbeid med Lockheed Martin.

Det israelske forsvaret er storkunder på F-16-flyene, og har derved erobret feite gjenkjøpskontrakter med Lockheed Martin. Blant annet kommer dette det statlige israelske selskapet Israel Military Industries (IMI) til gode.

Lockheed Martin produserer dessuten popeye-missiler på lisens fra det israelske selskapet Rafael Arnaments.

Det er dessuten tatt for gitt at Israel vil bli en storkunde når Lockheed Martin en gang rundt 2010 begynner å produsere framtidas jagerfly.

FEIL: Israel er ikke med i utviklingen av framtidas jagerfly, sa forsvarsminister Kristin Krohn Devold. Feil. Det israelske våpenselskapet Elbit har en feit kontrakt med i utviklingsselskapet.