Forsvarsministeren slet med flaska

Norge har fått sitt første nye transportfly. Vi var med på den spektakulære jomfruturen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Folk i Oslo og Akershus la kanskje merke til en aldri så liten flyoppvisning i ettermiddag.

 

 Flankert av tre F-16 jagerfly og en snart 40 år gammel bror, hadde Forsvarets splitter nye transportfly, Hercules'en "Frigg", sin jomfrutur med gudmor Anne-Grete Strøm Erichsen om bord.

STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Her flyr eskorten på venstre side. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Før avgang gjestet over 1000 seremonien. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Enklere og bedre plass kjennetegner det nye transportflyet. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Andrepilot Svend Erik Monsen viser oss cockpiten. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Vel 1000 inviterte gjester på plass. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarskomiteens leder Jan Petersen (H) på vip-benken sammen med assisterende departementsråd generalløytnant Kjell Grandhagen Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Cockpiten er en revolusjon i forhold til den 39 år gamle forgjengeren. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Forsvarsministeren om bord sammen med generalinspektøren for luftforsvaret og sjefen for Forsvarets logistikkorganisasjon. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Gamle, gamle Balder avslutter sin 39 år lange tjeneste ved å følge sin yngre søster på jomfruturen. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg
STORSLÅTT DÅP: Forsvarets nye Hercules «Frigg» fikk storslått dåpsfest. Foto: Kristoffer Egeberg

 Vrien flaske

Forsvarsministeren hadde bare en drøy time tidligere latt sjampanjeflasken deise mot ungflyets skrog. Ikke bare en gang, eller to ganger, men hele tre ganger. Uten at den knuste.

 Foran en fullsatt hangar, med prominente gjester fra inn og utland, akkompagnert av gardens musikkorps, ville faktisk ikke flyet la seg døpe. Det hele så litt mørkt og pinlig ut.

Så kom en handlekraftig oberstløytnant løpende og knuste flasken mot skroget med sprut og lettelse.

Det er som kjent et uheldig tegn når flasken ikke knuser. På en annen side skal en være forsiktig med å deise flasker i skroget på et fly til 875 millioner kroner.

 Stolt og sterk kvinne

- Viser bare at hun er en sterk kvinne, forklarte forsvarsministeren til Dagbladet.no.

 I sin tale gjorde hun et poeng av at de nye transportflyene vil bli oppkalt etter de kvinnelige norrøne gudene.

 Deres forfedre som nå fases ut fra luftforsvaret var oppkalt etter de mannlige gudene Odin, Thor, Balder Ty og Brage. Bare en av de fikk kvinnenavn, Frøy.

 - Dette er Frigg, den mest prominente av Thors koner. Den vakreste og mektigste, sa Strøm-Erichsen.

 På flykirkegård

Frigg er den første av i alt fire C-130J Super Hercules Forsvaret har kjøpt inn for å erstatte dagens snart 40 år gamle forgjengere. Disse var i så dårlig forfatning at de ble tatt ut av aktiv tjeneste i mai. Fem av de har allerede funnet veien til flykirkegården ved Davis-Monthan Air Force Base i Arizona.

 Kjøpet av nye ble gjort i hui og hast så sent som i 2007. Både flyfabrikaten Lockheed Martin og amerikanske myndigheter understreket i dag at det er ytterst sjeldent at noen har fått så rask levering.

- Vi er stolte over at vi klarte å levere så raskt. Dette gjør vi bare overfor de aller nærmeste allierte. Det var et valg vi gjorde — akkurat som Norge forrige uke valgte amerikanske jagerfly også i fremtiden, sa USAs ambassadør Benson K. Whitney.


Fornøyde gjester

Også USAs assisterende viseluftforsvarsminister Bruce L. Lemkin var på plass for å skryte av både flyet og det nære forholdet mellom Norge og USA.

 - Disse flyene er som nordmenn: Tøffe, kapable, utholdelige og til å stole på.

 Forsvarskomiteens leder, Jan Petersen (H), var også godt fornøyd.

 - Dette er veldig bra. Det holdt på å glippe i regjeringen, men vi er helt avhengige av disse flyene. Uten USA hadde vi ikke klart det, sa han til Dagbladet.no.


Petersen viser til uroen i både SVs og Senterpartiets stortingsgrupper.

Storslått jomfrutur

Men i dag var dette glemt da Strøm-Erichsen sammen med generalinspektøren for luftforsvaret Stein Erik Nodeland og sjef Trond Ragnarsøn Karlsen i Forsvarets logistikkorganisasjon steg om bord det flunka nye flyet for å ta en oppsiktsvekkende prøvetur rundt Oslo og Akershus.

 Oppsiktsvekkende fordi tre F-16 jagerfly kastet glans over jomfruturen ved å flankere sin nye søster på venstre side. Og på høyre holdt 39 år gamle Balder stand — det siste flygende eksemplaret av Forsvarets gamle Hercules.

 Forsvarsministeren fikk hedersplassen i cockpiten sammen med de to pilotene. De nye flyene trenger nemlig verken navigatør eller maskinist slik de gamle gjorde.

Ny sammensetning

- Her ligger den største forskjellen. Motor og drivstoffsystemene er automatisert, og navigasjonen skjer via to separate navigasjonssystemer. Det blir faktisk ganske mye jobb for andrepiloten slik at fartøysjefen kan konsentrere seg om å fly, sa andrepilot, testflyger og faglig sjef Svend Erik Monsen til Dagbladet.no.

 - Får du ny mobiltelefon, så tar det litt tid å lære menyene, fastslo han med et smil.

 Smørblid sjef

Med toppsjefen hengene over skulderen, samt en håndfull generaler og Dagbladet.no i buken, førte de to pilotene Frigg trygt gjennom jomfrurunden og tilbake til Gardermoen.

 - Absolutt godkjent. Veldig flott... Og så veldig flott vær vi fikk i dag, sa en smørblid forsvarsminister etter turen.

 - Fikk du prøve selv?

- Nei, det fikk jeg ikke lov til. Det overlot jeg til de veldig flinke pilotene vi har, sa Strøm-Erichsen til Dagbladet.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen