Forsyningsbåten får skylda

ÅLESUND/OSLO (Dagbladet): Vitner mener bølger fra forsyningsbåten «Pacific Blade» kan ha forårsaket sjøflyulykken i Geiranger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Tidligere har kapteinen på «Pacific Blade» fått kritikk fordi han ikke gjorde forsøk på å heise opp det kantrede sjøflyet.

Store bølger

- Flere vitner mener å ha observert store bølger fra forsyningsbåten. Disse bølgene var større enn fra de andre båtene i området, sier havariinspektør Per Erik Bakke.

To tyske ektepar omkom da Cessna 206-flyet havarerte lørdag ettermiddag.

Flere øyenvitner og representanter fra Firdafly A/S, som eier ulykkesflyet, mener dønningene kom overraskende på den erfarne piloten Egil Sæbø (61). Det enmotors Cessna-flyet skal ha truffet disse bølgene, før det til slutt ble kastet rundt og landet opp ned i Geirangerfjorden.

Sæbø kom seg ut av flyet ved egen hjelp, mens det gikk hele 45 minutter før redningsmannskapene klarte å få ut de fire tyske turistene.

- Forsvarlig

Både Havarikommisjonen for sivil luftfart og politiet på Sunnmøre snakket i går med piloten. Ifølge kommisjonen sier Sæbø at han mente det var forsvarlig å lande på fjorden.

- Han kom med mye nyttig informasjon, men vi må jobbe videre med årsaken til ulykken. Jeg tror det vil gå en del tid før vi har svaret, sier Bakke.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer