Forsyningsbåten får skylda

ÅLESUND/OSLO (Dagbladet): Vitner mener bølger fra forsyningsbåten «Pacific Blade» kan ha forårsaket sjøflyulykken i Geiranger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tidligere har kapteinen på «Pacific Blade» fått kritikk fordi han ikke gjorde forsøk på å heise opp det kantrede sjøflyet.

Store bølger

- Flere vitner mener å ha observert store bølger fra forsyningsbåten. Disse bølgene var større enn fra de andre båtene i området, sier havariinspektør Per Erik Bakke.

To tyske ektepar omkom da Cessna 206-flyet havarerte lørdag ettermiddag.

Flere øyenvitner og representanter fra Firdafly A/S, som eier ulykkesflyet, mener dønningene kom overraskende på den erfarne piloten Egil Sæbø (61). Det enmotors Cessna-flyet skal ha truffet disse bølgene, før det til slutt ble kastet rundt og landet opp ned i Geirangerfjorden.

Sæbø kom seg ut av flyet ved egen hjelp, mens det gikk hele 45 minutter før redningsmannskapene klarte å få ut de fire tyske turistene.

- Forsvarlig

Både Havarikommisjonen for sivil luftfart og politiet på Sunnmøre snakket i går med piloten. Ifølge kommisjonen sier Sæbø at han mente det var forsvarlig å lande på fjorden.

- Han kom med mye nyttig informasjon, men vi må jobbe videre med årsaken til ulykken. Jeg tror det vil gå en del tid før vi har svaret, sier Bakke.

Politiet har nå fått inn flere amatøropptak fra Geiranger lørdag ettermiddag. Etter det Dagbladet får opplyst, håper man at noen har gjort video-opptak av hele ulykken.