KRABBE-KLONDYKE: Det var snøkrabbe- klondyke i Båtsfjord i 2015 og 2016. Her er to av tre skip fra glansdagene som ennå ligger til kai i bygda – russiske «Pavel Kopytin» og latviske «Senator». Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet
KRABBE-KLONDYKE: Det var snøkrabbe- klondyke i Båtsfjord i 2015 og 2016. Her er to av tre skip fra glansdagene som ennå ligger til kai i bygda – russiske «Pavel Kopytin» og latviske «Senator». Foto: Hans Arne Vedlog/DagbladetVis mer
Krabbe-drama i Finnmark:

Førte minst 50 indonesiere til Båtsfjord med slavekontrakter

Nå peker krabbe-agentene på hverandre.

BÅTSFJORD/OSLO (Dagbladet): Indonesiere utstyrt med «slavekontrakter» skulle mønstre på ni ulike snøkrabbeskip i Båtsfjord i 2015 og 2016.

Fire ulike selskaper oppgis som arbeidsgivere, og minst 50 indonesiere ble i løpet av perioden fraktet ut til skip via Båtsfjord.

To norske skipsagentselskaper, et latvisk rederi, samt et bemanningsbyrå i Hong Kong opptrer alle som arbeidsgivere på de 50 «slavekontraktene».

Det viser Dagbladets granskning så langt.

Les alle sakene her!

Båtsfjord-firma i kontraktene

Men begge de norske selskapene som er involvert hevder at kontraktene er forfalsket.

Lørdag fortalte Dagbladet om Frits (69) og Herdis (75) som driver ett av de norske selskapene.

- Her er det noen som har misbrukt vårt gode navn, sa søskenparet Herdis (75) og Frits Jørgensen (69) sier til Dagbladet. De driver agentselskapet Lanes Supply i Båtsfjord.

De to andre selskapene er ikke å få tak i.

Arbeidskontraktene er sendt den norske ambassaden i Jakarta som vedlegg til søknader om sjømannsvisum. De skulle mønstre på i Båtsfjord.

18-timersdager

Ifølge kontraktene hadde indonesierne 18-timers arbeidsdag og en betaling helt ned i 4000 kroner i måneden.

Sjøfolk fra krabbebåtene har fortalt Dagbladet at indonesierne jobbet syv dager i uka. EU-lovgivningen setter en grense på 13 timers arbeidsdag.

Statsadvokat Rudolf Christoffersen har tidligere uttalt til Dagbladet at kontraktene kan være i strid med menneskehandel-paragrafen i straffeloven.

DET UKJENTE HELVETE: Dagbladet avdekker hverdagen om bord i snøkrabbe-båtene som opererte fra Båtsfjord. Video: Øistein Norum Monsen og Gunnar Thorenfeldt. Klipp: Per Ervland Les saken her: https://www.dagbladet.no/magasinet/krabbekrigens-ofre/70428600 Vis mer

Samme skrivefeil

Bortsett fra at det månedlige beløpet varierer noe - fra rundt 4000 til rundt 6000 kroner, er vilkårene i kontraktene helt identiske. Kontraktene ikke bare laget over samme mal med identiske vilkår.

De er rett og slett kopiert opp - med nøyaktig samme skrivefeil i dokumentet. Det norske agentselskapet Sea & Coast i Båtsfjord har tilsynelatende signert på slavekontrakter til fem skip, i tillegg til noen invitasjons- og garantibrev for de samme sjøfolkene.

NEKTER: - Sea & Coast har aldri signert på noen arbeidskontrakter, eller noen andre dokumenter for de som søkte visum i Indonesia, sier Sea & Coast-eier Peteris Pildegovics. Foto: Christian Roth Christiansen/Dagbladet
NEKTER: - Sea & Coast har aldri signert på noen arbeidskontrakter, eller noen andre dokumenter for de som søkte visum i Indonesia, sier Sea & Coast-eier Peteris Pildegovics. Foto: Christian Roth Christiansen/Dagbladet Vis mer

Sea & Coast-eier Peteris Pildegovics, som også eier det latviske krabberederiet North Star, sier at samtlige dokumenter undertegnet med angivelige Sea & Coast-signaturer og -stempel er forfalskninger.

- Sea & Coast har aldri signert på noen arbeidskontrakter, eller noen andre dokumenter for de som søkte visum i Indonesia, sier han.

At «Saldus» og «Zalgiris» ikke lå til kai da indonesierne ifølge planene som ble sendt til ambassaden, skulle ankomme, mener Pildegovics beviser at dokumentene er falske. Han mener også det at kontraktene er identiske peker mot forfalskning.

Skipenes automatiske sporingsdata bekrefter at enkelte av skipene ikke lå ved kai da indonesierne etter planen skulle ankomme, mens andre gjorde det, viser Dagbladets undersøkelser.

Vurderer søksmål

Tidligere daglig leder og styreleder i Sea & Coast, Sergei Ankipov, ble for halvannen uke siden konfrontert av Dagbladet med det som tilsynelatende var hans signatur på arbeidskontrakter og andre ambassade-dokumenter. Da nektet han å bekrefte eller avkrefte.

Nå sier han via sin advokat Bjørn Stordrange:

- Sergei Ankipov hevder med styrke at disse dokumentene ikke har hans signatur, ikke har korrekt stempel og ikke er på hans brevark. Vår klient og vi vurderer å inngi politianmeldelse for identitetstyveri. Han reagerer sterkt mot å bli trukket inn i beskrivelsen av forhold som må oppfattes som kritikkverdige.

Signaturen til prosjektleder Nikita Sinianskii i Sea & Coast står på et invitasjonsbrev for en gruppe indonesiere sendt ambassaden i Jakarta 2. august 2016. Men også han mener å være utsatt for forfalskning.

-Jeg kan bekrefte at dette er et 100 prosent falskt dokument, skriver han i en epost til Dagbladet.

Peker på Baltjura-serviss

Dagbladet skrev lørdag at det norske agentselskapet Lanes Supply i Båtsfjord står oppført som arbeidsgiver på 16 av kontraktene. Men Herdis og Frits Jørgensen avviser også kategorisk å ha undertegnet på arbeidskontrakter.

Herdis Jørgensen bekrefter likevel å ha sett en slik kontrakt. Hun sier det var en representant for det latviske snøkrabbe-rederiet Baltjura-serviss som ville ha henne til å undertegne kontrakten, og at hun nektet.

Baltjura-serviss opptrer også som arbeidsgiver i noen av kontraktene. Men rederiet svarer ikke på Dagbladets henvendelser om saken.

Hong-Kong og Busan

På to av båtene dukker også Hong Kong-selskapet Promrybcom opp som arbeidsgiver. Det er et rekrutteringsbyrå med kontor også i Busan i Sør-Korea. Promrybcom er dermed tilsynelatende blitt en av Båtsfjords mest ukjente arbeidsgivere, ettersom morselskapet Marinero er registrert i Belize, der det ikke utgis noen ytterligere eierinformasjon.

Dagbladet har ikke lyktes i å få kontakt med Promrybcom.

Peteris Pildegovics og Kirill Levanidov, aktørene bak krabbefabrikken Seagourmet og agentselskapet Sea & Coast i Båtsfjord, samt rederiet North Star, har samarbeidet med Promrybcom om rekruttering av russiske sjøfolk.

Levanidov er dessuten medeier i et selskap på samme Hong Kong-adresse som Promrybcom, men sier han ikke kjenner til hvem som eier Promrybcom.

Peker på koreanere

Enda et rekrutteringsbyrå står sentralt i saken, nemlig indonesiske PT Top Ocean People. Byrået bekrefter å ha oversendt alle dokumentene, også arbeidskontraktene, til den norske ambassaden i Jakarta.

Men PT. Top Ocean nekter for at de har forfalsket noen dokumenter.

- Vi leverte bare kontraktene slik vi fikk dem fra det koreanske agentbyrået, sier en ansatt til Dagbladet på telefonen fra Indonesia.

Han klarer ikke å finne navnet på det koreanske agentbyrået som ga dem kontraktene. Dagbladet har dermed ikke lyktes i å identifisere hvem det er som har formidlet kontraktene til det indonesiske byrået.

Både Sea & Coast-eierne og Lanes Supply-eierne sier de aldri har hørt om PT Top Ocean People.