Fortsatt uklart hvorfor flight 214 gikk i bakken

Antyder menneskelig svikt.

UKJENT ÅRSAK: Det er foreløpig ikke klart hvorfor styrten som kostet to unge jenter livet faktisk skjedde. Foto: AFP PHOTO/JOSH EDELSON
UKJENT ÅRSAK: Det er foreløpig ikke klart hvorfor styrten som kostet to unge jenter livet faktisk skjedde. Foto: AFP PHOTO/JOSH EDELSONVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det har etter hvert blitt klart at Boeing 777-maskinen fra Asiana Airlines som krasjlandet på flyplassen i San Francisco lørdag hadde altfor lav hastighet til å lande.

Nå jobber etterforskerne med å finne ut hvordan den erfarne piloten som fløy flyet, co-piloten, og ytterligere to piloter ombord, alle kunne unngå å få med seg at flyet holdt for lav hastighet.

Det er fortsatt uklart hvorvidt alle fire pilotene var på plass i cockpit, men ifølge AP skal det være vanlig prosedyre.

Erfarne piloter Lee Gang-guk, piloten som førte flyet, hadde vel 10 000 flytimer i loggen, men kun 43 på 777-maskinen. Kollega Lee Jeong-min hadde 12 390 flytimer bak seg, hvorav 3 220 bak spakene i 777. Minst en av de andre pilotene skal ha hatt som oppgave å observere Gang-guk, ettersom han var ny på flytypen.

NTSBs sjefsetterforsker i saken, Bill English, sa at intervjuene med pilotene tar tid på grunn av behovet for tolk. Intervjuene begynte først da etterforskere fra den koreanske havarikommisjonen kom fra Sør-Korea.

Stolte de blindt på elektronikken? Ved 1 600 fot ble autopiloten koblet ut. En ulykkesårsak som det spekuleres i er om pilotene kan ha beholdt autothrottle på. Autothrottle kan sammenlignes med cruisecontrol i bil. Den justerer farten og høyden, selv om vinkelen på flykroppen endrer seg - som under landing.

Hastigheten på flight 214 sank for mye, for fort, og i det pilotene skjønte at noe var galt var det for sent.

Det spekuleres i om de har sett seg blinde på flyets elektronikk og derfor ikke fulgt godt nok med.

Et annen teori er at pilotene kan ha vært uoppmerksomme fordi de var slitne etter den lange flygningen, ifølge AP.

- Trøtthet spiller inn, det er en faktor, sa Kevin Hiatt, en tidligere Delta Air Lines flyger.

- Mot slutten av en ti timers flygning, uavhengig av om du har tatt en blund eller ikke, så har det vært en lang flygning, la han til.

Deler funnet i sjøen Flyet gikk i bakken med halepartiet først, det traff dessuten diken ved enden av rullebanen. Det er funnet vrakrester fra flyet i sjøen, og rester etter diken flere hundre meter innover på rullebanen, skriver AP.

To kinesiske tenåringsjenter som satt bakerst i flyet omkom. Det kan se ut til at en av dem ble overkjørt av et utrykningskjøretøy som kom til unnsetning.

Styreleder i NTSB, Deborah Hershman, fortalte i går man nå går gjennom overvåkningsvideo fra området for å fastslå hvorvidt det faktisk er tilfelle. Det er foreløpig verken bekreftet eller avkreftet, og vil ta tid å finne svar på.

Både brannsjef Joanne Hayes-White og nestkommanderende Dale Carnes antydet mandag at en av jentene kan ha blitt påkjørt.

- Det er mulig at en av de to omkomne ble truffet av et av våre kjøretøy, sa Carnes.

- Jeg kan si at de to omkomne befant seg i seter bak i flyet. Dette er en del av flyet som var kraftig skadet, og et område med flere kritiske og alvorlige skader, sa Hershman.