Forurenser skal betale

Vraket av fryseskipet «Green Ålesund» inneholder fortsatt 400 tonn olje der det ligger med kjølen i været og slår i fjæra utenfor Haugesund.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Det haster med å tømme vraket for olje. Det er fare for at vraket glir ut på større dyp. En slik utvikling vil øke faren for en vesentlig større oljeforurensing enn det som allerede er skjedd. Hittil har været ved ulykkesstedet vært gunstig for oppryddingen, men verdifull tid med gunstige forhold er allerede gått tapt i krangel om hvem som skal være ansvarlig for oppryddingen.
  • Det er sjokkerende at rederiet og forsikringsselskapene Gjensidige NOR og Skuld nekter å ta det økonomiske ansvaret for forurensingen og faren for en miljøkatastrofe på grunn av forliset til «Green Ålesund». Denne holdningen blir enda mer uforståelig på bakgrunn av opplysningene som kom fram under sjøforklaringen i går. Der ble det klart at kapteinen var ny om bord og ikke visste at han kunne fått skipet til å slå bakk ved å gi full fart i maskinen etter at det hydrauliske systemet på propellvingene sviktet.
  • Det er et grunnleggende prinsipp at forurenser betaler for forurensingen. Dersom det er tvil om dette i lovverket som dekker skipstrafikken langs kysten, må loven bringes i samsvar med det overordnete prinsipp. Alle skip som seiler langs kysten, må ha forsikringer som dekker ansvaret for de forurensinger som kan oppstå ved forlis.
  • Det er uforståelig at antatt seriøse forsikringsselskaper som Skuld og Gjensidige sammen med rederiet forsøker å vri seg unna sitt ansvar og i stedet skyver det over på Statens forurensningstilsyn. Denne holdningen må få konsekvenser både for Skuld, Gjensidige og rederiet. Disse selskapene fortjener åpenbart ikke tillit.
  • «Green Ålesund» drev på grunn mindre enn en time etter at framdriften forsvant. Det reiser spørsmålet om seilingsleden for slike store skip er lagt for nær land. Selv taubåter i høy beredskap hadde ikke mulighet til å komme havaristen til unnsetning før skipet grunnstøtte.