Passkrisa:

Forvaltningsekspert: - Virker
helt forhistorisk

De lange passkøene skaper ferietrøbbel for tusenvis av nordmenn. Jussprofessor Per Lægreid mener myndighetene burde ha forutsett kaoset.

VENTEKØ: Overfylt 1. etasje i politihuset i Oslo av passtrengende med kølapp. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
VENTEKØ: Overfylt 1. etasje i politihuset i Oslo av passtrengende med kølapp. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Publisert

- Dette er ikke akkurat en gladsak for politiet, eller myndighetene generelt, sier Lægreid, som er professor emeritus ved Institusjon for administrasjon og organisasjonsvitenskap ved Universitetet i Bergen.

Han sikter til den pågående passkrisa, som har ført til svært lange passkøer landet over.

Situasjonen er så kritisk at politiet har bedt folk avvente med å bestille utenlandsferie til de er sikre på at de får passet i tide.

strammer de også inn muligheten for å kjøpe nødpass.

- Et minstekrav man bør kunne stille til styresmaktene er at de er i stand til å gi borgerne pass når de har behov for det. Man kan jo lure på hva de har holdt på med i politiet, når de ikke var i stand til å forutse denne utviklingen, sier professoren.

Politidirektoratet svarer at de har gjort flere tiltak for å forhindre passkrisa. Les hele svaret lenger ned i artikkelen.

Stiller spørsmål ved leverandørvalg

Det er det franskeide selskapet Thales som har problemer med å produsere nok pass og id-kort til Norge og andre europeiske land.

Årsaken er at pandemien og krigen i Ukraina forstyrrer forsyningskjeden av viktige materialer som brukes i produksjonen.

Lægreid mener likevel at det kan stilles flere spørsmål ved norske myndigheters håndtering.

IKKE GODT NOK FORBEREDT: UiB-professor Per Lægreid mener pass-situasjonen viser at myndighetene trolig mangler bufferressursene og lagerkapasiteten som trengs for å møte en slik krise. Foto: Universitetet i Bergen
IKKE GODT NOK FORBEREDT: UiB-professor Per Lægreid mener pass-situasjonen viser at myndighetene trolig mangler bufferressursene og lagerkapasiteten som trengs for å møte en slik krise. Foto: Universitetet i Bergen Vis mer

- Burde de ha spredt risikoen, framfor å satse alt på den sannsynligvis billigste leverandøren som vant anbudskonkurransen? spør han.

Krysser fylkesgrenser

Et annet spørsmål handler om evnen til å koordinere på tvers av de ulike nivåene i forvaltningen.

Stort press på noen passkontorer har ført til at enkelte krysser fylkesgrensene for å slippe lange køer. Dagbladet omtalte tirsdag en sak der to kollegaer reiste fra Bærum til Harstad for å sikre seg pass i tide til ferien.

- Skal folk måtte reise fra region til region for å stille seg i passkø? Det virker helt forhistorisk, sier UiB-professoren og fortsetter:

- Digitalisering har jo blitt et viktig samordningsverktøy, men det ser ikke ut som om politiet har et særlig godt grep om det når det gjelder passhåndtering.

Han er tydelig på at innbyggerne ikke bærer et ansvar i denne saken.

– Skaper stor usikkerhet

Ifølge Lægreid berører passkrisen også to andre begreper innenfor offentlig administrasjon, nemlig styringskapasitet og -legitimitet.

Det første handler om hvorvidt myndighetene klarer å innføre tiltak for å redusere skadevirkningene.

- Det er helt sikkert et sammensatt årsaksmønster som kan forklare situasjonen, men det virker virkelig som at de ikke har god nok styringskapasitet, sier professoren.

Det smitter igjen over på styringslegitimiteten, altså tilliten folk har til myndighetene, utdyper Lægreid.

- Det begynner å balle på seg nå. Dette skaper stor usikkerhet, og jeg vil tro at tilliten til politiet blir svekket i en slik situasjon.

Passkø: Hundretusenvis av nordmenn mangler gyldig pass. Det begynner å haste hvis du i det hele tatt skal komme utenlands i sommer. Video: Øystein Andersen / Lars Eivind Bones Vis mer

Kan være grunnlovsstridig

På et visst tidspunkt vil det at folk ikke kan få pass bli et problem opp mot Grunnlovens paragraf 106, forklarer jussprofessor Hans Petter Graver ved Universitetet i Oslo.

Der heter det at «ingen kan nektes å forlate riket med mindre det er nødvendig av hensyn til effektiv rettsforfølgelse eller for avtjening av verneplikt».

- Friheten til å forlate og reise inn igjen i riket er nettopp ivaretatt gjennom regler om utstedelse av pass i henhold til passleven. Når det tar over et halvt år å få pass, kan man absolutt spørre om myndighetene oppfyller sin plikt etter Grunnloven, sier Graver.

Han mener de er pliktet til å gjøre det de kan for å sørge for at ventetida blir minst mulig. På kort sikt kan det være å sørge for at folk ikke behøver å vente uforholdsmessig lenge på time.

- Produksjonsproblemene hos passleverandøren er det vanskeligere å gjøre noe med på kort sikt. Men de erfaringene vi får nå må gi grunn til å spørre om det er forsvarlig å overlate produksjon av pass til en privat leverandør, avslutter professoren.

Politidirektoratet: Gjort flere tiltak

Det er ikke Politidirektoratets rolle å gå inn i en diskusjon om myndighetene oppfyller sin plikt etter Grunnloven, sier seksjonssjef Unni Norum i et skriftlig svar.

Hun viser til at direktoratet siden i høst har forsøkt å få folk til å fornye sine pass, på grunn av etterslepet som har fulgt av pandemien.

- Det har blant annet blitt sendt ut SMS til dem som trenger å fornye passet sitt, det har vært oppslag i media og informasjon til publikum gitt på politiets hjemmesider, sier hun.

- Gjort situasjonen enda vanskeligere

Norum peker også på at både åpningstidene og bemanningen er betydelig utvidet. Passkontorene i Oslo politidistrikt er åpne alle dager i uken og til klokken 23 på hverdager, med unntak av fredager.

- Siden det har produsenten hatt utfordringer med råvareleveranser, og krigen i Ukraina har ytterligere gjort situasjonen enda vanskeligere. Passkrisa kommer av at det er større etterspørsel etter pass enn det som faktisk kan tilbys, sier seksjonssjefen.

Politiet har så langt i år registrert rundt 560.000 søknader om pass og nasjonalt ID-kort.

- Det er forståelig at mange ikke tenker på passet sitt før de bestiller reise, og for de som da dessverre ikke får reist til utlandet er det forståelig nok en stor skuffelse, sier Norum og fortsetter:

- Det er også derfor vi ber folk vente med å bestille utenlandsferie til de vet at de har reisedokumentene sine i orden.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer