Forventer over 70 millioner for Hitlers Porsche

Selges på nettauksjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): En sjelden tysk bil, laget på oppdrag for Adolf Hitler, forventes å nå rekordsum på auksjonen hos Christie4s i Paris i februar.

Bilen, en Auto Union D-modell, er en av de siste fem og var revolusjonerende i sin tid. Den forventes å nå en pris på godt over 70 millioner kroner, sier Rupert Banner, sjef for Christie4s bilavdeling til cnnmoney.com

Etter at Hitler ble kansler i 1933, tilbød han 500 000 riksmark til det selskapet som klarte å designe en racerbil som kunne vise nasjonens teknologiske fremskritt.

Først fikk Mercedes-Benz grønt lys, men Ferdinand Porsche, den gang ingeniør ved Union Auto (nå Audi), klarte å sikre seg noen av pengene og fikk produsert bilen han hadde designet.

Bilen ble modifisert over årene, og fremstod i 1939 som D-modellen gjør nå.

D-modellen var svært avansert. Blant annet hadde den motoren plassert bak føreren og fire-hjuls uavhengig fjæring. Den 3-liters V12 motoren produserer 485 hestekrefter, og gir en topphastighet på nærmere 300 kilometer i timen.

Bilen viste et lite glimt av hva som skulle komme av senere racerbiler. Den minner mye om dagens Formel 1- og Indy-biler.

- Den er som dagens biler, bortsett fra vingene, sier Banner.

En annen ting den mangler, er moderne sikkerhetsutstyr. Den gang hadde ikke racerbiler engang setebelter, det ble regnet som en fordel om man ble kastet ut av bilen dersom den krasjet.

Det eneste sikkerhetselementet som finnes, er det avtagbare rattet, som gjør det lettere å hjelpe føreren ut ved en eventuell brann.

D-modellen vant flere Grand Prix-løp i Europa. To dager etter at Tyskland invaderte Polen og samme dag som Storbritannia erklærte Hitlers Tyskland krig, vant bilen løpet i Beograd, Jugoslavia. Det siste billøpet som gikk i Europa til etter at krigens var over.

Mange av D-modellene forsvant eller ble ødelagt etter andre verdenskrig. Bilen som Christie4s skal selge, ble fraktet til Russland etter krigen, der den ble plukket fra hverandre for å studere teknologien som var brukt.

Den ble gjenfunnet i Ukraina sent på 1980-tallet, fremdeles i biter, men ellers uskadet. En annen bil ble funnet ikke langt unna, men denne hadde fått karosseriet delt i to, sier Banner.

Den inneværende rekorden for et bilsalg på auksjon er 66 millioner kroner. Det ble betalt for en Bugatti 41 Royale Sports Cupé solgt i 1987.

Ferdinand Porsche designet senere en annen bil for Hitler, men av en helt annen type enn Union Auto D-modell. Bilen, som var inspirert av Fords T-modell i USA, ble til slutt kjent som Volkswagen «Boble». Men motoren bak hadde de felles.

BILGLAD HITLER: ADolf Hitler likte biler, i hvert fall som måte å vise nasjonens fremskritt og suverenitet på.
MERCEDES: Hitler hilser massene fra sin seks-seters Mercedes. Mercedes-Benz fikk først grønt lys til å lage racerbilen kansler Hitler ønsker, men ble slått av Porsche.
PÅDRIVEREN: Hitler var pådriveren for Volkswagen og «Bobla», også den designet av Fernando Porsche. Her fra åpningen av VW-fabrikken i Fallersleben 26. mai 1938.