Foss: Storebrand eier «halve Norge»

- Mitt hovedargument mot å selge Storebrand til Finland er at vi ikke kan la avgjørelsesmyndigheten i store eiersaker gå til et finsk selskap. Vi må styrke norsk eierskap, sier Høyres Per-Kristian Foss.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Foss har støtte fra et massivt flertall på Stortinget. Han sikter til at milliardinvesteringene i norske aksjeselskaper gir Storebrand stor og til dels avgjørende innflytelse på en rekke nøkkelbedrifter i norsk næringsliv.

Særlig interessant er Storebrands Orkla-post på nesten åtte prosent, fordi nettopp Jens P. Heyerdahls Orkla kan stoppe finske Sampos oppkjøp av det norske forsikrings- og finansselskapet:

Til det trengs bare et nei fra 10 prosent av aksjonærene, og Orkla eier 9,96 prosent og kontrollerer trolig stemmegivingen til ytterligere minst 2,67 prosent.

Lista over Storebrands største aksjeinvesteringer speiler et gyllent tverrsnitt av norsk næringsliv og inneholder en rad med solide norske flaggskip og merkenavn:

Gresvig, Glamox, Hydro, Kværner, Norske Skog, Telenor og Veidekke er noen eksempler.

Storebrand er også en betydelig investor i norsk mediebransje:

De har over fem prosent av aksjene i både Dagbladet, Dagens Næringsliv (Norges Handels- og Sjøfartstidende) og Aftenposten/VG (Schibsted), i tillegg til store poster i P4 og Gyldendal forlag.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer