Fra jazzrock til symfoni

Navn: Morten Mølster Alder: 37 Yrke: Direktør

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Finansanalytikeren Morten Mølster, kanskje bedre kjent som gitarist i The September When, har fått stillingen som direktør for Stavanger Symfoniorkester. Det er vanskelig å vite hva som er mest oppsiktsvekkende - overgangen fra rockeband til klassisk musikk, eller overgangen fra stillingen som risksjef i GE Capital Bank til stillingen som direktør for symfoniorkesteret.

Selv om Mølster egentlig skulle begynne som kreativ konsulent i et reklamebyrå, er det ikke takket være hans egen kreativitet at han nå ender opp som symfoniorkesterdirektør. Det kom som en bombe da han for få uker siden ble bedt om å søke stillingen, og etter sigende umiddelbart etter søknaden fikk den. Mølster var i utgangspunktet ikke sikker på grunnen til at han var ønsket, men uttaler til Stavanger Aftenblad at han nå ser hva han kan bidra med.

Morten Mølster er ikke bare kul mann. Selv om gutta i The September When var så hotte på scenen at jentene smeltet som smør i sommersola, ga mannen med gitar og lite hår samtidig et seriøst inntrykk. Ryktene som en periode svirret om mye dop og hasj i miljøet rundt The September When, ble bryskt avvist av popstjernene selv. De presiserte derimot at de var et intellektuelt band som leste bøker og spilte spill. Til og med opplesninger fra Bibelen (av bassist Gulleiv Wee) var vanlig kost i turnébussen.

Finansmannen Morten Mølster er også bokleser. Det fikk han vist da han stilte opp som en interessant deltaker i Tore Renbergs program «Leseforeningen» på NRK2. Når Mølster i tillegg røper at hans musikksmak går i retning av samtidsmusikk, og at favorittene blant andre er Arnold Schönberg og Alban Berg, bør det intellektuelle alibiet være vanntett.

Når Mølster tiltrer direktørstillingen 1. august, overtar han etter Anna-Marie Antonius, som blir direktør for konserthuset. Tidligere har samme person styrt både symfoniorkesteret og konserthuset. Selv om Mølsters ansvar stort sett vil gå i retning av orkesterets drift og økonomi, og i mindre grad dreie seg om kunstneriske detaljer, vil han nok ha både glede og nytte av sin bakgrunn i musikkbransjen. Utfordringen for Mølster ligger i å forene sin erfaringsbredde fra økonomi, pop og jazzrock til symfoni - i en allsidig harmoni.