HELT PROPELL:  SAS åpnet sin første rute til New York i 1946. Selskapets åpningsruter ble sett på som nasjonale begivenheter, og ble formidlet på radio til hele folket. Foto: Scanpix
HELT PROPELL: SAS åpnet sin første rute til New York i 1946. Selskapets åpningsruter ble sett på som nasjonale begivenheter, og ble formidlet på radio til hele folket. Foto: ScanpixVis mer

Fra jetset-liv med Elvis til krasjlanding på børsen

Nå er det bare SOS for SAS.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): SAS' historie er beriket med både oppturer og nedturer, men aldri før har selskapets eksistens blitt så alvorlig truet som nå.

Selskapet blir stiftet i 1946 og i tida som følger blir SAS raskt en suksesshistorie.

Selskapet er revolusjonerende på mange måter, blant annet da de i 1954 som første flyselskap i verden tilbyr kundene sine å fly over Nordpolen.

Dermed blir for eksempel turen fra København til Los Angeles vesentlig kortere.

Tre år senere blir det første SAS-hotellet åpnet i København, med stor suksess. Det samme året hjelper selskapet også til med å etablere selskapet Thai Airways International, mot en aksjebeholdning i selskapet på 30 prosent.

Europas mest punktlige I 1965 står SAS overfor enda et gjennombrudd i flyhistorien, da de kan skilte med å være det første og eneste flyselskapet i verden med et elektronisk reservasjonssystem.

Men det er ikke bare fryd og gammen. Mot slutten av 70-tallet blir tallene på bunnlinja rødere og rødere, og i 1981 er tallet blodrødt. Da taper SAS 17 millioner dollar per år.

ALL SHOOK UP: Elvis møter tre skandinaviske prinsesser under åpningen av ny SAS-rute til Los Angeles i 1960. Foto: NTB-Scanpix
ALL SHOOK UP: Elvis møter tre skandinaviske prinsesser under åpningen av ny SAS-rute til Los Angeles i 1960. Foto: NTB-Scanpix Vis mer

I tillegg blir selskapet viden kjent for å «alltid være forsinket». En undersøkelse fra 1981 viser at SAS er rangert som nummer 14 av 17 når det kommer til punktlighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den tidligere konsernsjefen Jan Carlzon tar over spakene i 1981 med et nådeløst fokus på kundeservice. Han ville bedre ryktet til selskapet, slik at kundene igjen fikk tillit til SAS. Og det klarte han.

Året etter, i 1982, har SAS et overskudd på utrolige 54 millioner dollar, og blir kåret til Europas mest punktlige flyselskap. Men drøyt 20 år senere er situasjonen en helt annen.

Vendepunktet Fly-analytiker i svenske Aeropol, Anders Lidman, mener vendepunktet kom på 2000-tallet.

- Selskapet hadde fortsatt store markedsandeler, men slet gradvis mer med å få endene til å møtes samtidig som konkurrenter som Norwegian og Ryanair begynte å yppe seg. Plutselig ble flyruter til utlandet billigere og SAS kunne ikke konkurrere på pris, sier Lidman til Dagbladet.

Mens SAS satset alt på business-kunder og næringslivet, siktet de mindre aktørene seg inn mot privatmarkedet.

- Men også næringslivet ønsket å fly til lavest mulig pris, og SAS mistet en stor del av kundebasen sin. I dag flyr rundt 7 prosent på business-klasse, mens det lå på rundt 67 prosent på starten av 80-tallet, sier han.

 MED SAS:  Kronprins Olav og kronprinsesse Märtha på vei ned flytrappen på flyplassen ved ankomst New York. Året er 1950. Foto: Scanpix
MED SAS: Kronprins Olav og kronprinsesse Märtha på vei ned flytrappen på flyplassen ved ankomst New York. Året er 1950. Foto: Scanpix Vis mer

I 2001 avvikles eierselskapet og SAS organiseres som et aksjesselskap med børsnoterning i Oslo, Stockholm og København. I mellomtiden har selskapet kjøpt seg inn i Widerøe, og blir eneeier fra 2002. I likhet med mange flyselskaper fikk SAS en tøff periode i kjølvannet av terrorangrepet 11. september 2001. I denne perioden gjør ledelsen flere innsparingstiltak og personell kuttes.

I 2004 deles SAS i tre nasjonale datterselskaper i tillegg til en interkontinental virksomhet. Den norske, svenske og danske stat eier til sammen halvparten av aksjene. I tillegg til Widerøe, er Braathens kjøpt opp og integreres i den norske delen.

Ved 2008 setter finanskrisa inn. I februar 2009 lanserer SAS-ledelsen enda et nytt program for å redde selskapet. SAS reorganiseres og samler de nasjonale selskapene i ett, med hovedkontor i Stockholm.

I går kom «4 excellence next generation», den siste i en lang rekke av spareplaner. Så vil tiden vise om SAS stuper eller flyr, men som SAS-sjefen selv sa på pressekonferansen: «This is the final call».

 FLYHISTORIE:  SAS skriver flyhistorie ved å åpne verdens første flyrute over den geografiske Nordpol. Den 24 februar kl. 22.30 passerte DC7 flyene Guttorm Viking og Reidar Viking hverandre over Nordpolen på flystrekningen København / Ancorage / Tokyo. Her Nordpolen sett fra ombord på Guttorm Viking på vei til Tokyo. Foto: Hans Malmberg / Aktuell / Scanpix
FLYHISTORIE: SAS skriver flyhistorie ved å åpne verdens første flyrute over den geografiske Nordpol. Den 24 februar kl. 22.30 passerte DC7 flyene Guttorm Viking og Reidar Viking hverandre over Nordpolen på flystrekningen København / Ancorage / Tokyo. Her Nordpolen sett fra ombord på Guttorm Viking på vei til Tokyo. Foto: Hans Malmberg / Aktuell / Scanpix Vis mer