HELT PROPELL:  SAS åpnet sin første rute til New York i 1946. Selskapets åpningsruter ble sett på som nasjonale begivenheter, og ble formidlet på radio til hele folket. Foto: Scanpix
HELT PROPELL: SAS åpnet sin første rute til New York i 1946. Selskapets åpningsruter ble sett på som nasjonale begivenheter, og ble formidlet på radio til hele folket. Foto: ScanpixVis mer

Fra jetset-liv med Elvis til krasjlanding på børsen

Nå er det bare SOS for SAS.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): SAS' historie er beriket med både oppturer og nedturer, men aldri før har selskapets eksistens blitt så alvorlig truet som nå.

Selskapet blir stiftet i 1946 og i tida som følger blir SAS raskt en suksesshistorie.

Selskapet er revolusjonerende på mange måter, blant annet da de i 1954 som første flyselskap i verden tilbyr kundene sine å fly over Nordpolen.

Dermed blir for eksempel turen fra København til Los Angeles vesentlig kortere.

Tre år senere blir det første SAS-hotellet åpnet i København, med stor suksess. Det samme året hjelper selskapet også til med å etablere selskapet Thai Airways International, mot en aksjebeholdning i selskapet på 30 prosent.

Europas mest punktlige I 1965 står SAS overfor enda et gjennombrudd i flyhistorien, da de kan skilte med å være det første og eneste flyselskapet i verden med et elektronisk reservasjonssystem.

Men det er ikke bare fryd og gammen. Mot slutten av 70-tallet blir tallene på bunnlinja rødere og rødere, og i 1981 er tallet blodrødt. Da taper SAS 17 millioner dollar per år.

ALL SHOOK UP: Elvis møter tre skandinaviske prinsesser under åpningen av ny SAS-rute til Los Angeles i 1960. Foto: NTB-Scanpix
ALL SHOOK UP: Elvis møter tre skandinaviske prinsesser under åpningen av ny SAS-rute til Los Angeles i 1960. Foto: NTB-Scanpix Vis mer

I tillegg blir selskapet viden kjent for å «alltid være forsinket». En undersøkelse fra 1981 viser at SAS er rangert som nummer 14 av 17 når det kommer til punktlighet.

Den tidligere konsernsjefen Jan Carlzon tar over spakene i 1981 med et nådeløst fokus på kundeservice. Han ville bedre ryktet til selskapet, slik at kundene igjen fikk tillit til SAS. Og det klarte han.

Året etter, i 1982, har SAS et overskudd på utrolige 54 millioner dollar, og blir kåret til Europas mest punktlige flyselskap. Men drøyt 20 år senere er situasjonen en helt annen.

Vendepunktet Fly-analytiker i svenske Aeropol, Anders Lidman, mener vendepunktet kom på 2000-tallet.

- Selskapet hadde fortsatt store markedsandeler, men slet gradvis mer med å få endene til å møtes samtidig som konkurrenter som Norwegian og Ryanair begynte å yppe seg. Plutselig ble flyruter til utlandet billigere og SAS kunne ikke konkurrere på pris, sier Lidman til Dagbladet.

Mens SAS satset alt på business-kunder og næringslivet, siktet de mindre aktørene seg inn mot privatmarkedet.

- Men også næringslivet ønsket å fly til lavest mulig pris, og SAS mistet en stor del av kundebasen sin. I dag flyr rundt 7 prosent på business-klasse, mens det lå på rundt 67 prosent på starten av 80-tallet, sier han.

 MED SAS:  Kronprins Olav og kronprinsesse Märtha på vei ned flytrappen på flyplassen ved ankomst New York. Året er 1950. Foto: Scanpix
MED SAS: Kronprins Olav og kronprinsesse Märtha på vei ned flytrappen på flyplassen ved ankomst New York. Året er 1950. Foto: Scanpix Vis mer

I 2001 avvikles eierselskapet og SAS organiseres som et aksjesselskap med børsnoterning i Oslo, Stockholm og København. I mellomtiden har selskapet kjøpt seg inn i Widerøe, og blir eneeier fra 2002. I likhet med mange flyselskaper fikk SAS en tøff periode i kjølvannet av terrorangrepet 11. september 2001. I denne perioden gjør ledelsen flere innsparingstiltak og personell kuttes.

I 2004 deles SAS i tre nasjonale datterselskaper i tillegg til en interkontinental virksomhet. Den norske, svenske og danske stat eier til sammen halvparten av aksjene. I tillegg til Widerøe, er Braathens kjøpt opp og integreres i den norske delen.

Ved 2008 setter finanskrisa inn. I februar 2009 lanserer SAS-ledelsen enda et nytt program for å redde selskapet. SAS reorganiseres og samler de nasjonale selskapene i ett, med hovedkontor i Stockholm.

I går kom «4 excellence next generation», den siste i en lang rekke av spareplaner. Så vil tiden vise om SAS stuper eller flyr, men som SAS-sjefen selv sa på pressekonferansen: «This is the final call».

 FLYHISTORIE:  SAS skriver flyhistorie ved å åpne verdens første flyrute over den geografiske Nordpol. Den 24 februar kl. 22.30 passerte DC7 flyene Guttorm Viking og Reidar Viking hverandre over Nordpolen på flystrekningen København / Ancorage / Tokyo. Her Nordpolen sett fra ombord på Guttorm Viking på vei til Tokyo. Foto: Hans Malmberg / Aktuell / Scanpix
FLYHISTORIE: SAS skriver flyhistorie ved å åpne verdens første flyrute over den geografiske Nordpol. Den 24 februar kl. 22.30 passerte DC7 flyene Guttorm Viking og Reidar Viking hverandre over Nordpolen på flystrekningen København / Ancorage / Tokyo. Her Nordpolen sett fra ombord på Guttorm Viking på vei til Tokyo. Foto: Hans Malmberg / Aktuell / Scanpix Vis mer