Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Fra kultur til kommers?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Om fire- fem år flytter Den Norske Opera fra Youngstorget til Bjørvika og etterlater en av Oslos mest karakteristiske bygninger til nye ideer og nytt bruk. I gårsdagens Dagbladet tok Arbeiderpartiets kulturpolitiker i hovedstaden, Saera Khan, til orde for at Folketeaterbygningen bør bli kulturhus når Operaen forsvinner. Hun ser for seg et hus for den moderne multikulturelle storbyen, et sted der det skal være plass for jazz, rock, salsa, tango, magedans.
  • Det er et høyst betimelig innspill. Folketeaterbygningen er en del av både byens og nasjonens politiske og kulturelle historie. Bygningen ble reist i mellomkrigstida for å huse folkets kultur i ei tid da arbeiderbevegelsen ennå var i kamp mot det borgerlige samfunn. Bygningen skulle bli arbeiderkulturens storstue i hovedstaden. Her skulle arbeiderklassen gis tilgang til den litterære og kulturelle verden. Men som bybygning har også huset gitt plass for Det norske Arbeiderparti og en del av partiets tilliggende herligheter, som Arbeiderbladet. Bygningen oser derfor av tradisjon, selv om den ikke er mer enn 70 år gammel.
  • Et sånt hus kan ikke uten videre selges ut til tidas kommers. Det er Oslo kommune som er største eier i dag, og bygningen er slik sett en del av det kommunale arvesølvet. Det i seg selv er ingen grunn for at huset må forbli i offentlig eie. Vi har stor sans for at gammelt arvesølv omgjøres til nytt arvesølv. Men når den geskjeftige finansbyråd André Støylen, med enkelt blikk for hvordan verdier skal vurderes, så å si på strak arm overfor Dagbladet proklamerer at bygningen må selges, vil vi komme med en liten advarsel: Stopp et sekund og prøv å tenke mer kreativt!
  • Saera Khan starter med sitt innspill en debatt som også andre bør delta i. Her trengs fantasi og oppfinnsomhet. Folketeatret ligger i et område av byen som på mange måter er forsømt. Før man på autopilot proklamerer salg, bør man undersøke om bygningen kan brukes til å utvide det kulturelle engasjement i byen, om f.eks. de kulturytringene som Saera Khan nevner bør gis en mulighet, og med kommunal hjelp. Det kunne i hvert fall sees på som aktiviteter som i dypeste forstand er i pakt med de opprinnelige ideer for huset.