Fra monopol til bedrift

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • NRK har fått nytt styre. Det er blitt mottatt med kommentarer om at det for første gang er lagt avgjørende vekt på styremedlemmenes kvalifikasjoner i forhold til den situasjonen NRK befinner seg i. Kommentarene illustrerer hvor forsinket denne utnevnelsen egentlig er. Politikerne burde sluppet taket i NRK samtidig med at de avviklet monopolet og åpnet for konkurranse. Da Einar Førde ble utnevnt, hadde han som mangeårig toppolitiker i Arbeiderpartiet, kronet seg selv som kringkastingssjef. Heldigvis for NRKs brukere, NRK og Førde lyktes han i jobben. Einar Førdes ledelse av institusjonen har bidratt til å forsvare NRKs posisjon. Både NRK Radio og NRK TV har klart seg vesentlig bedre enn andre allmennkringkastere som fikk kommersiell konkurranse.
  • Det nye NRK-styret skal snart ansette Førdes etterfølger. Styret må følge opp det signalet som følger dets egen utnevnelse, og la kvalifikasjoner i forhold til oppgavene i NRK få avgjørende vekt. Den nye sjefen bør deretter markere at hun eller han også er sjefredaktør med ansvar etter Redaktørplakaten for alt redaksjonelt innhold i det NRK produserer og sender ut. Denne endringen av NRK til en normal mediebedrift bør straks få som konsekvens at Kringkastingsrådet, som er et rent politisk organ og en levning fra den gangen Stortinget i fullt alvor drøftet TV-teatrets sendinger, blir lagt ned.
  • Statsminister Jens Stoltenberg var åpenlyst stolt over utnevnelsen av det nye NRK-styret. Som politiker syntes han åpenbart at det var et godt grep. Men egentlig er det en selvfølge at en bedriftseier utnevner et profesjonelt styre og ikke noe å skryte av.
  • Utfordringene fra ny teknologi blir sterkt vektlagt ved utnevnelsen av det nye NRK-styret. Vi som ønsker en sterk allmennkringkaster sentralt i mediebildet, håper at økonomene og juristene forstår at den nye teknologien bare handler om distribusjon, og at mediebedriftens styrke alltid vil være knyttet til brukernes etterspørsel etter det redaksjonelle innholdet.