Fra rosa sky til røde tall

Kåre Valebrokk er klar. Nå blir han skipper på TV2-skuta. Men der vil han finne mange lik i lasten. Det blir verken tid eller penger til mye øldrikking på jobben. Hva er det som går galt for TV2?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Snart kan Kåre Valebrokk forlate suksessavisa han bygde opp, Dagens Nærinsgsliv, for å innta sjefsstolen i TV2-huset på Karl Johan.

Men allerede i flere uker har ryddegutten Valebrokk besøkt sitt nye, hvitmalte kontor for å sette seg inn i rikets tilstand. Han liker ikke alt han ser:

Aksjekjøp og -salg

Valebrokk mente i sommer at TV2 ikke bør eie så mange forskjellige selskaper som de i dag gjør. - Noen av dem skal selges!

Av i alt 23 selskaper går moderselskapet og tre andre, TVNorge, Nydalen Studios og Storm Weather Center, med underskudd. Førstnevnte med 110 millioner, Storm med en snau million. To andre underskuddsselskap er lagt døde. Bare morselskapet leverer halvårsresultat og ved sankthans var tallet minus 8,5 mill. Det er likevel ikke Vær-Siri & co som er mest salgsutsatt. Til det har flere TV2-sjefer et altfor godt øye til værdamene, bekrefter TV2-ledere. Ikke-TV-relaterte selskaper, som plateselskapet Gram, kan ryke først, og TV2 jakter nå på medeiere med musikkbransjekunnskap. Utenlandske plateselskap er de eneste som har meldt seg.

Og TV2 er også på innkjøpstokt.

Kjøper mer

Onsdag denne uka vedtok TV2-styret å bruke mer penger på Brann Stadion AS. Samtlige medeiere, med unntak av bankerotte Sportsklubben Brann, gjør det samme. Det betyr en reell aksjeutvidelse for TV-selskapet, som fra før har 7,5 prosents eierpost. TV2s økonomidirektør Øyvind Johannessen har vært sentral i arbeidet med å lage skissen til kapitalutvidelsen, og ville ikke gjort det dersom Valebrokk hadde ment alvor med å selge seg ut.

TV2 har dessuten en meget lite fordelaktig avtale med TVNorge, som koster dem et betydelig antall millioner kroner.

Fallskjermnekt

TV2 kjøpte 49,3 prosent av TVNorge. Aksjene kjøpte de av A-pressen og Schibsted for en hemmelig sum. Eierskapet førte til at kanalen i fjor måtte ta 58 mill av TVNorges fjorårsunderskudd på sin kappe.

Finn H. Andreassen har siden i sommer vært konstituert kanalsjef. Mye av hans tid har gått med til å lage reforhandlingsskisser overfor SBS, som på sin side ikke er uvillig til å endre vilkårene. - Jeg tror vi finner en løsning i løpet av høsten, sa Andreassen til Dagbladet i midten av august.

SBS vil selvsagt ha pengene sine, men går med på å reforhandle avtalen. For eksempel ved å flytte TVNorge til England. Det betyr mer reklame - også midt inne i programmene og mer penger i TVNorge-kassa. Kanalen kan komme i pluss, og dermed blir det mer penger til eierne.

Styret ble onsdag informert om de forskjellige løsningene og Andreassen har fått beskjed om å jobbe videre med englandsmodellen.

- Saken er under drøfting og vi fortsetter med det, sier Jan Erik Knarbakk til Dagbladet.

Det fordrer samtidig at TVNorge blir kvitt sitt største problem: Avtalen med 21 norske lokal-TV-kanaler. TVNorge betaler årlig fra 68 til 100 millioner kroner for å få leie lokal-TV-kanalenes sendenett. Dermed økte de sin dekningsandel fra 53 til 82 prosent i Norge. Men nå haler TV3 innpå og dermed blir TVNorges dyrekjøpte gevinst borte.

Løsningen kan bli: a. TVNorge må enten deles i to deler - en norsk og en engelskbasert kanal, b. reklamereglene må endres her hjemme c. TV2 må overta hele lokal-TV-avtalen. Men det er ikke lett. I så fall kan TV2 måtte sende lokale nyheter istedenfor «Hotell Cæsar» på sitt sendenett. Og selv såpehater Valebrokk ser det som utenkelig.