Fraktes ut av landet

I fjor ble det søkt om tillatelse til å ta 251 kunstverk ut av Norge. Alle ble innvilget. - Her i landet er det lettere å verne bygninger enn nasjonalskatter, sier førstekonservator Gerd Woll ved Munchmuseet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I dag har ikke Norge noen nasjonal verneplan for monumental kunst. Gerd Woll mener Munchsamlingen på Freia bør være med i en slik plan.

_Det er viktig å få en liste over hvilke utsmykninger som finnes, særlig når ansvarsforholdene er uklare, sier hun.

Må kjøpes hjem

Nasjonalgalleriet har mulighet til å legge ned eksportforbud. Men det gjøres svært sjelden. Registrar Glenny Alfsen ved Nasjonalgalleriet vet bare om en håndfull tilfeller der bilder er nektet utførselstillatelse.

- Vi kan risikere at denne Munch-samlingen forsvinner ut av landet, sier hun.

Hun forklarer det med at norske politikere ønsker at norsk kunst skal formidles i utlandet. Samtidig vil de gjerne verne arvesølvet. Men hvis noen nektes utførsel, forplikter det noen her i landet til å kjøpe kunsten for å beholde den her. Og da må de norske kjøperne konkurrere med utenlandske oppkjøpere. Verken Munch-museet eller Nasjonalgalleriet har så mye midler at de ville kunne gjøre det.

_Det eneste vi kunne håpe på da er at private firmaer eller sponsorer stiller opp for å sikre at Munch-samlingen blir norsk, sier Alfsen.

For mye skjønn

Dagens utførselstillatelse er basert på en skjønnsvurdering.

- Problemet er håndhevingen, for loven gir ikke noe automatisk vern. Hva som blir tillatt å ta ut avhenger av de som vurderer det, og av hvilket politisk og økonomisk press de får mot seg, sier Gerd Woll.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun ser ingen umiddelbar fare for at Munch-maleriene på Freia forsvinner ut av landet, men frykter for hva som skjer når nye politikere etterhvert inntar posisjonene.

De amerikanske eierne av Freia Marabou har til nå ikke søkt om utførselstillatelsem, eller sagt høyt at de vil det. Ifølge Freias ledelse har de heller ikke mulighet til det i forhold til konsesjonssøknaden. Men Gerd Woll er ikke trygg på at de ikke en dag vil prøve seg.

- Å nekte utførsel av malerier er dramatisk. Hvis noen hindrer andre i å ta verdifulle malerier ut av landet, har de samtidig en moralsk forpliktelse i å kjøpe maleriet selv. Evnen og viljen til å bruke eksportforbudet vil ikke nødvendigvis være så stor. Vi har vært bekymret for dette helt siden Freia ble solgt, sier Gerd Woll.

Direktør Tone Skedsmo ved Nasjonalgalleriet ønsker ikke svare på det hun kaller et høyst hypotetisk spørsmål.