Framtida er barnslig

En gjennomsnittlig PlayStation-bruker er over 20 år. Telefonen er blitt vårt teknologiske leketøy. Voksne menn leker maling-krig i skauen, og vi kjøper oss fare gjennom strikkhopp og rafting. Du er herved advart: - Vi har sett framtida, og den er skikkelig barnslig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vi risikerer ikke lenger liv og helse i jakten på det daglige brød. Å handle på Rimi og Rema er lettvint, men hvor mye spenning finnes det mellom reolene med suppeposer? Jo lettere hverdagen blir, jo flere teknologiske vidundere vi har til å hjelpe oss, jo mer søker vi etter lek og spenning. Vi bedriver risiko-idrett. Vi reiser på raftingferie og safari, og vi får fallskjermhopp i 50-årsgave. Vi vil ha fart og spenning, vi ber på våre knær: sett meg i livsfare, gi meg et kick, og jeg betaler deg godt!

Det er lenge siden leken var forbeholdt barn.

Lek som valuta

- Mens risiko var en del av våre forfedres liv, er alle våre behov tilfredsstilt. Det eneste vi mangler er selvrealiseringen. Nå oppsøker vi spenning og følelse av fare gjennom lek, sier trendanalytiker og psykologistudent Thomas Seltzer (29) i Bengal Consulting as.

- Før risikerte du livet når du gikk ut i båt for å skaffe mat til familien. Nå bruker vi båten til å delta i speedracing og Whitbread-seilas. Vi erstatter utfordringen og faren som tidligere var forbundet med båt, og legger til konkurranseaspektet. Flere er villige til å gi mye tid og penger for å oppleve spenning.

Ifølge trendforskeren er Ola Nordmann på vei inn i en ny tid. En skikkelig barnslig tid.

- Tidligere har lek nærmest vært en valuta, en belønning for noe du har gjort. Ingen god nordmann skulle ta skiheis, vi skulle slite opp bakken for å kunne ha det gøy på vei ned. Moro har tradisjonelt sett vært et vanskelig tema i Norge. I tida framover kommer lek og utfoldelse til å ha en viktigere rolle. Teknologien gjør livet så lett at vi søker nye utfordringer, og da gjerne i teknologien selv, raskere, vanskeligere og farligere.

Oppmerksomhet

Mens barns lek ofte går ut på å etterlikne voksenliv, søker voksne noe mer i leken.

- Voksne etterlikner hverandre og søker tilhørighet. De danner egne miljøer av folk med samme interesse. Flere subkulturer oppstår.

Jørn Martin Steenhold er en dansk framtidsforsker som har jobbet for LEGO i 20 år. Han har en klar oppfatning av hva leken skal inneholde:

  • Konkurranse
  • Risiko
  • Etterlikning
  • «Kick»

Thomas Seltzer mener mange typiske voksenaktiviteter inneholder alle fire momenter.

- For mange voksne i Norge har bilkjøring et moment av lek. Det samme gjelder samlere, om du liker frimerker eller sjeldne plater. Det går konkurranse i å ha de sjeldneste frimerkene eller platene, du vet du risikerer å bli lurt, og du får en gamblerfølelse som ligner et «kick».

Trendforskeren ser et folk som vil sette høyere krav i framtida. For eksempel er ikke Internett lenger kult i seg selv. Skal du nå fram til forbrukeren de nærmeste årene, er det én ting som gjelder: tenk lek!

- Framtidas valuta heter ikke Euro. Den heter oppmerksomhet, og da må det fenge, sier Thomas Seltzer.