Framtidas digitale tv-virkelighet

Snart kommer de nye betal-TV-kanalene. Etter hvert kan du komponere din egen TV-meny, la TV-skjermen bli din nye pc-skjerm og bruke fjernkontrollen som tastatur. Den nye digitale TV-teknologien er på vei.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men for å kunne bruke den nye teknologien skal det mer til enn bare å ha fjernsyn. Du må også ha en skål på utsiden av husveggen, en parabol, og en digital dekoderboks til mellom 6000 og 8000 kroner. Boksen kobles til fjernsynsapparatet. Da skal du kunne oppleve en helt ny tv-verden - full av en serie nye betal-tv-kanaler.

TV-handel

Startskuddet går i april. Da øker valgmulighetene på programmenyen. I filmbiblioteket kan du bestille filmer du gikk glipp av for 29 eller 49 kroner stykket, eller du kan kjøpe en programpakke med 20 tv-kanaler og 20 radiokanaler for 129 kroner i måneden.

Har du helt filmdilla, kan du skaffe deg en pakke med to rene filmkanaler til 189 kroner måneden. Senere i år kommer tilbudet «pay per view», hvor du kjøper enkeltprogrammer som for eksempel idrettsarrangementer, konserter og andre store begivenheter. Og forhandlerne lover at lydkvaliteten skal bli enda bedre med den nye digitale tv-teknologien.

Til høsten kommer de interaktive tjenestene. Da kan du som parabolkunde bruke internett, banktjenester og drive handel, såkalt home-shopping, via tv-skjermen.

Telenor på banen

Det er selskapet Canal Digital som lanserer de nye betal-tv-kanalene via satelitt for første gang i Norge. I kampen om tv-seerne har Telenor opprettet selskapet i samarbeid med et av Europas største kommersielle tv-selskap, Canal Plus.

Canal Digital skal skal stå for salg, distribusjon og abonnementsadministrasjon for både de nye digitale og de eksisterende analoge tjenestene. Dette skal skje gjennom datterselskaper av Canal Digital i alle de nordiske landene. Det gjelder å posisjonere seg for Telenor, for de utenlandske mediegigantene kommer raskt bakfra.

Vil vi?

Men spørsmålet er om forbrukerne er interessert i å betale flere tusen kroner for kostbart digitalt tv-utstyr når tilbudet fra gratiskanalene er såpass stort som det er i dag. Spørsmålet for oppkjøperne er om de får solgt sine sportssendinger og konserter til de store allmennkanalene. Både NRK og TV2 har kviet seg for å gå med på det som ser ut til å bli et kommersielt råkjør.

Elektronikkforbundet har ikke tro på at den nye teknologien kommer til å ta av med det første, men snakker om en langsom utvikling over år.

Ikke fornøyd

André Hossmann i Oslo har nettopp fått den nye teknologien i hus, men han og resten av familien er ikke helt fornøyd:

- Bildet på skjermen kommer ikke ordentlig fram. Det er ikke så bra som vi hadde ventet. Men vi får håpe at det blir bedre etter hvert, sier han.

(NTB)

NYE MULIGHETER: </B>Lille Oda (fem måneder) kan forberede seg på en digital TV-framtid, hvor hun kan komponere sin egen programmeny. Via fjernsynsskjermen vil også famtidens TV-tittere kunne bruke internett, handle og utføre banktjenester.