FRAMTIDAS KJEMPEFLY: Hybriden Airlander 10, på 92 ganger 43 meter, skal kunne erstatte flyet. Video: Reuters / NTB ScanpixVis mer Vis mer

«Framtidas» kjempefly har gjennomført jomfrutur. Innen fem år kan hundre av disse være i lufta

 Hevder verdens største luftfartøy skal kunne erstatte flyet. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): For fire dager siden mislyktes de, men onsdag kunne flere oppmøtte observere det som omtales som verden største luftfartøy, sveve over bakken. Arilander 10 kom endelig i luften i Cardington, England.

Den er 92 meter lang og 43,5 meter bred, og slår dermed fly som Airbus A380 «superjumbo». Dessuten skal det være mye billigere å lage. Fartøyet er en krysning mellom et fly, et luftskip og et helikopter, og kan frakte opp mot ti tonn.

Opprinnelig ble The Airlander 10 utviklet i 2010 for den amerikanske hæren til bruk i overvåkning og rekognosering, men selskapet bak, Hybrid Air Vehicles (HAV), mener den også kan utfordre kommersiell luftfart.

Militær bruk

- Innen fem år kan hundre av disse være i lufta. Potensielle bruksområder inkluderer turistturer, varetransport og katastrofehjelp, sier Stephen McGlennan i HAV, ifølge The Guardian.

Samtidig forteller han at hybriden foreløpig har fått oppmerksomheten fra store militærmakter som er villige til å bruke penger på dette.

- I begynnelsen vil førti til femti prosent av bruken være militær, sier McGlennan.

Hybriden henter hele 60 prosent av oppdriften fra heliumet som flykroppen er fylt med, og de resterende 40 prosentene fra den aerodynamiske vingefasongen. Den skal kunne være i luften i fem døgn med passasjerer, to uker uten.

VERDENS STØRSTE RUMPE: Fartøyets design har fått flere til å dra på smilebåndet. Foto: OLI SCARFF / GETTY IMAGES
VERDENS STØRSTE RUMPE: Fartøyets design har fått flere til å dra på smilebåndet. Foto: OLI SCARFF / GETTY IMAGES Vis mer

Folk ler av designet

Tidligere har Airlander 10 vekket mye oppsikt, men ikke bare på grunn av størrelsen og teknologien. Da designet ble kjent var det flere som påpekte den unektelige likheten mellom flyets bakdel og en menneskelig bakdel.

«Airlander 10 er verdens største luftfartøy - men ingen kan ta det seriøst (av åpenbare grunner)», lød overskriften i The Mirror.

«Hva får man om man parer et fly, et luftskip og et helikopter? Man får verdens største rumpe», skrev danske BT.

Ny epoke for passasjerflyvning

Ifølge HAV har et verdensledende team innen sitt felt designet og bygget Airlander 10 på rekordtid, og de har gjennomført en rekke tester for å sørge for nyvinningen har fått optimal design. Målet er at den på sikt skal kunne frakte 1000 tonn.

Tidligere i år uttalte HAVs Christ Daniels til The Independent at om testflygningen går bra, kan det markere starten på en ny epoke i å fly passasjerer.

Tilskuerne i Cardington kunne i går kveld bevitne at jomfruturen gikk relativt knirkefritt for seg, på tross av flere utsettelser.