Framtids- tunnelen

Tenk deg at du kjører inn i en tunnel med grønne planter, trær og gras. Det er like lyst som på en fin sommernatt i Nord-Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Og mens du ser på naturen kan du høre avslappende musikk fra den forhåndsinnstilte radiokanalen. Dersom klaustrofobien tar overhånd, kan du snu og kjøre tilbake samme vei.

Det kan faktisk bli framtidas tunneler i Norge. Når verdens lengste veitunnel mellom Aurdal og Lærdal åpner i 2001 blir det med både lys, farver og bilder.

Som databildene ovenfor viser, er det planer om at store bergrom skal fungere som pustehull og oaser for bilistene.

- Dette er unikt i verdenssammenheng, sier forsker Gunnar D. Jenssen ved SINTEF bygg og miljøteknikk i Trondheim til Dagbladet.

Ubehag og angst

Forskning har vist at det først og fremst er kvinner og eldre menn som opplever ubehag, angst og anspenthet ved å kjøre inn i det dype tunnel-mørket. Unge og middelaldrende menn liker best å komme inn og ut av tunnelene.

- Lange tunneler er monotone, og ulykkesfrekvensen er høy fordi folk kan sovne bak rattet, sier Jenssen.

- Ideen er å skape et pusterom for bilistene ved å ta inn en del av naturen. Ved å bygge store bergrom kan personer som har problemer med å kjøre i tunnel, snu og komme seg ut.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer