Framtids- tunnelen

Tenk deg at du kjører inn i en tunnel med grønne planter, trær og gras. Det er like lyst som på en fin sommernatt i Nord-Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og mens du ser på naturen kan du høre avslappende musikk fra den forhåndsinnstilte radiokanalen. Dersom klaustrofobien tar overhånd, kan du snu og kjøre tilbake samme vei.

Det kan faktisk bli framtidas tunneler i Norge. Når verdens lengste veitunnel mellom Aurdal og Lærdal åpner i 2001 blir det med både lys, farver og bilder.

Som databildene ovenfor viser, er det planer om at store bergrom skal fungere som pustehull og oaser for bilistene.

- Dette er unikt i verdenssammenheng, sier forsker Gunnar D. Jenssen ved SINTEF bygg og miljøteknikk i Trondheim til Dagbladet.

Ubehag og angst

Forskning har vist at det først og fremst er kvinner og eldre menn som opplever ubehag, angst og anspenthet ved å kjøre inn i det dype tunnel-mørket. Unge og middelaldrende menn liker best å komme inn og ut av tunnelene.

- Lange tunneler er monotone, og ulykkesfrekvensen er høy fordi folk kan sovne bak rattet, sier Jenssen.

- Ideen er å skape et pusterom for bilistene ved å ta inn en del av naturen. Ved å bygge store bergrom kan personer som har problemer med å kjøre i tunnel, snu og komme seg ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen

24,5 kilometer lang

Forskere ved SINTEF har fått i oppdrag å utvikle tiltak som skal gjøre gjennomfarten i Lærdalstunnelen til en hyggelig opplevelse.

Skal man dømme ut fra forslagene kan det bli en hyggelig 24,5 kilometers kjøretur:

Både eksperter på lysteknikk, arktitekter, kunstnere og dramaturger har kommet med ideer.

- Vi har til sammen fått inn 14 forslag fra inn- og utland, sier Gunnar D. Jenssen. Det er altså ikke avgjort om databildene du ser overfor blir valgt som endelige løsningen.

Fem av konseptene skal nå prøves ut i en spesialkonstruert simulator i Tromsø.

Grunnmodellen av det som skal bli verdens lengste veitunnel er lagt inn på grafikk, og de fem konseptene skal etter hvert legges inn i simulatoren. Databildene skal også prøves på trafikanter i simulatoren, for å finne ut hva som gir best virkning. I løpet av våren vil testingen være ferdig.

Men Jenssen røper at de allerede har planer for hvordan sluttresultatet skal bli.

- Planen er å dele tunnelen inn i seks mindre tunneler, slik at det virker som om du kommer inn og ut av flere. I tillegg planlegger vi bergrom, som kan brukes til snuplasser og fartskontroller. 150 meter før og etter disse rommene planlegges en strekning som gir en litt annen tunnelopplevelse. Lys, rom og luft er basisbehovene, sier han.

Én milliard

- Det gjenstår å se hvordan resultatet av utsmykningen blir, men vi håper det skal bli en opplevelse å kjøre i verdens lengste veitunnel, konkluderer SINTEF-forskeren.

Og skulle det være noen tvil: Lærdalstunnelen er kostnadsbereknet til rundt én milliard kroner.

Utsmykningen har bare en liten post i budsjettet.

VAKKER TUR: - Bilistene skal få en opplevelse av å kjøre i verdens lengste veitunnel, sier Gunnar D. Jenssen ved SINTEF.