Frankrike vil stoppe flytende «likkister»

Den franske transportministeren oppfordrer oljeselskapene til å slutte å bruke 15 til 20 år gamle tankbåter til å frakte olje.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Frankrikes transportminister Jean-Claude Gayssots henstilling hadde klar adresse, et par uker etter oljekatastrofen med tankeren Erika i romjula. Det er mistanke om at oljetankeren havarerte på grunn av materialtrøtthet eller konstruksjonsfeil. Erika brakk i to i hardt uvær utenfor Frankrikes atlanterhavskyst. Store deler av fuglelivet og livet i sjøen er ødelagt av de rundt 11 000 tonn olje som lakk ut. Rundt 23 000 tonn er fortsatt i vraket som ligger på 120 meters dyp utenfor Bretagne, melder AP.

Flere oppryddingsarbeidere

Ytterligere 800 statsansatte ble i dag satt inn i ryddearbeidet etter oljekatastrofen. Målet er å få renset strendene for oljesøl innen 1. april i år.

Transportministeren kom med dårlig skjult kritikk av rederiene for bruken av gamle tankbåter. I tillegg henstilte han oljeselskapene om å slutte å chartre båter som seiler under bekvemmelighetsflagg. Ved å registrere båtene sine i land som Malta og Liberia slipper rederiene med lavere krav til sikkerhet, lønninger og avgifter.