DØDSPILOTEN: Andreas Lubitz tok 149 mennesker med seg i døden. Foto: AFP PHOTO / FOTO TEAM MUELLER
DØDSPILOTEN: Andreas Lubitz tok 149 mennesker med seg i døden. Foto: AFP PHOTO / FOTO TEAM MUELLERVis mer

Fransk havarikommisjon om Germanwings-styrten: - Legene burde ha stoppet ham

11 sikkerhetstiltak presensert for å hindre en ny Germanwings-tragedie.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): 24. mars i fjor krasjet 28 år gamle Andreas Lubitz Germanwings Flight 4U9525 i de franske alpene og tok med seg 149 andre mennesker i døden.

Airbus-flyet, på vei fra Barcelona til Düsseldorf, traff fjellsiden med enorm kraft med en hastighet på rundt 800 kilometer i timen og ble dermed nærmest pulverisert. 

Flystyrten skjedde etter at flyets andrepilot, Andreas Lubitz, stengte seg inne i cockpit og stødig men sikkert førte flyet ned mot krasj i Alpene. Mennesker av 17 nasjonaliteter døde, og den franske havarikommisjonen sier legene som behandlet den psykisk ustabile Lubitz burde ha stanset ham før tragedien fant sted. 

- Burde aldri fått fly - Vi ser at andrepiloten var bevisst fram til krasjet fordi han overstyrer autopiloten flere ganger, blant annet ved å øke hastigheten, sier Remi Jouty, ved den franske havarikommisjonen under en pressekonferanse i Frankrike. 

Havarikommisjonen la i dag fram 11 sikkerhetsanbefalinger som skal hindre en framtidig tragedie som Germanwings-ulykka. Blant de viktigste var kommunikasjon mellom legestanden og arbeidsgivere.

Under ransakingen av hjemmet til annenpiloten Andreas Lubitz ble det funnet «legemidler til behandling av psykisk sykdom». Piloten etterlot seg en gravid samboer. Og det ble funnet medisinske dokumenter som forteller at 28-åringen var syk. Denne informasjonen fikk aldri Germanvings. 

- Piloten skulle aldri ha fått fly denne dagen. En rekke privatleger visste at han var syk og at han fortsatt var i arbeid, men de sa ingenting til Germanwings, sier Remi Jouty videre.

- Legene kunne stanset ham En måned før flystyrten fikk Lubitz hjelp for en «psykotisk, depressiv episode». Dette ble aldri Germanwings varslet om grunnet legers taushetsplikt. Havarikommisjonen og Jouty sier de ønsker å det enklere for leger å bryte taushetsplikten dersom liv og helse står på spill. 

- Vi vil ikke fjerne konfidensialiteten, men legene må ta allmennhetens sikkerhet i betraktning og ha lov til å gi informasjon videre dersom den er viktig for andre sikkerhet, sier Jouty, og legger til at legene som behandlet Lubitz hadde nok informasjon til å hindre ham i å fly. 
 
I april ble det kjent at dødspilot Andreas Lubitz skal ha lidd av depresjon og undersøkt selvmordsmetoder og hvordan cockpitørene fungerer. Ifølge nyhetsbyrået Associated Press var dette noe Lubitz gjorde de siste dagene før han styrtet Germanwings-flyet i alpene.

Desperat pilot Flytårnet i Marseille forsøkte å kontakte flyet 11 ganger for å slå alarm om flyets lave høyde. Lubitz besvarte aldri henvendelsene. Også det franske luftforsvaret kontaktet flyet uten å komme gjennom.  

Flyet skal ha begynt å miste høyde fra klokken 10.29 på morgenen , tre minutter før flyets kaptein, som var utestengt fra cockpiten av Lubitz, skal ha begynt å slå på cockpitdøren. Havarikommisjonen sier lydopptak fra flyets sorte boks vitner om «flere voldsomme smell» mot døra til cockpit. 

«For guds skyld, åpne den jævla døra», skal førstepiloten ha ropt mens han brukte brekkjern og en oksygentank for å åpne døra.