NØDMELDING: En fransk pilot fikk nødmelding rett etter at Germanwings-flyet forsvant fra radaren i forrige uke. Foto:  REUTERS/Albert Gea
NØDMELDING: En fransk pilot fikk nødmelding rett etter at Germanwings-flyet forsvant fra radaren i forrige uke. Foto: REUTERS/Albert GeaVis mer

Fransk pilot fikk skrekkbeskjed etter styrten: - Vi har et problem

Nær Germanwings-flyet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I morgen er det ei uke siden Germanwings-flyet 4U 9525 krasjet i Alpene og 150 personer mistet livet.

Flyet traff fjellet rett før klokka 11 og samtidig fikk den franske piloten Gérard Monchablon - som befant seg i nærheten - et av sine livs største overraskelser.

Monchablon var ute på en privat flygning da han plutselig ble kontaktet av et flytårn:

- Vi har et problem. Et fly har forsvunnet fra radaren der du befinner deg. Har du sett noe?

SØK: Det pågår et omfattende arbeid på ulykkesstedet. Foto: AFP PHOTO / MINISTERE DE L'INTERIEUR
SØK: Det pågår et omfattende arbeid på ulykkesstedet. Foto: AFP PHOTO / MINISTERE DE L'INTERIEUR Vis mer

Den franske piloten har jobbet i Air France i 42 år og forteller sin historie til Bild um Sonntag.

- Bak meg Franskmannen fløy på rundt 3000 meters høyde og så ikke det større Germanwings-flyet som krasjet i nærheten.

- Det var vakkert vær og i løpet av min karriere har jeg bare hatt et fåtall nødsituasjoner, blant annet noen branner, sier Monchablon.

Han startet ferden på flyplassen Aix les Milles - to mil fra Marseille - og var på vei mot Alpene. Formålet var å studere fjellet.

Germanwings-flyet forsvant fra radaren i 6 000 fots høyde. Det styrtet rundt 100 kilometer nordvest for den franske byen Nice. Flyet falt over 30 000 fot på 8 minutter. Høydeinnstillingene på flyets autopilot skal ha blitt endret manuelt.

Monchablon forteller at han ikke skjønte hvor nære han egentlig var.

- Flyet var veldig nære da det krasjet. Det må ha vært bak meg da det traff fjellene, sier han.

Mangler boks Akkurat nå pågår et omfattende arbeid på ulykkesstedet. Lufthansa sier det kan bli svært vanskelig å finne den andre såkalte svarte boksen med ferdskriveren fra Germanwings-flyet som styrtet i Frankrike.

- Det kan være at belastningen var for stor, og at ferdskriveren ikke sender ut signaler, sa Kay Kratly i Lufthansa på TV-kanalen ARD lørdag kveld. Airbus-flyet traff fjellsiden med enorm kraft med en hastighet på rundt 800 kilometer i timen og ble dermed nærmest pulverisert.