Fransk sjåførstreik over

BRÜSSEL (NTB): De franske lastebilsjåførenes største fagorganisasjon varslet i dag at den vil undertegne en ny lønnsavtale, og de første veisperringen er fjernet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den sosialistiske fagorganisasjonen CFDT, som organiserer 80 prosent av de streikende, fikk støtte fra 62 prosent av medlemmene da det siste lønnstilbudet ble sendt til avstemning i formiddag.

  - Vi har oppnådd det vi kunne i denne omgang. Hvis vi fortsetter aksjonen, risikerer vi å miste alt. Den sjansen kan vi ikke ta, sa CFDT-leder Nicole Notat.

  Streiken blant rundt 300 000 sjåfører har ført til mangel på bensin og ferskvarer mange steder i Frankrike, og tusenvis av utenlandske vogntog er blitt fanget i endeløse køer foran sperringene.

Waterloo

- Det siste forslaget går ikke langt nok. Vi må ha nye seriøse samtaler med arbeidgiverne, hvis ikke vil franske lastebilsjåfører snart møte sitt Waterloo, sa FOs forhandlingsleder Roger Poletti da var klart at den største fagorganisasjonen ville undertegne.

  Avtalen, som ble snekret sammen under et seks timer langt stormfullt møte natt til fredag, gir sjåførene 6 prosents lønnsøkning umiddelbart og garantier for en månedlig minstelønn.

  Fram til år 2000 skal lønnen gradvis heves til 125 000 kroner året, basert på 200 arbeidstimer i måneden. Avtalen sikerer også lønnsøkninger for buss- og ambulansesjåfører. Men en bonus på 3000 kroner som ble lovet sjåførene etter streiken for nøyaktig et år siden, og som mange arbeidgivere har unnlatt å utbetale, er ikke nevnt i avtalteksten.

Mot normale tilstander

Allerede i formiddag ble de første CFDT-kontrollerte veisperringene fjernet. Men siden motstanderne av avtalen deltar i vaktholdet ved rundt 50-60 av de 150 sperringene som er reist rundt om i Frankrike, vil det trolig gå noen dager før køene løser seg opp og trafikken flyter som normalt.

 Den franske lastebilaksjonen ble tatt opp under det fransk-britiske toppmøtet i London fredag, spesielt de mange britiske erstatningskravene som ble reist etter fjorårets aksjonen, og som fortsatt ikke er behandlet. Bare 10 prosent har fått sine krav innfridd.

  Statsminister Lionel Jospin lovet at kravene fra transportselskaper som er rammet av streik og blokader, skal få sine saker avgjort i løpet av tre måneder. Storbritannias statsminister Tony Blair, som uttrykte bekymring over de økonomiske følgene av streikene i fjor og i år, betegnet Jospins løfte som et svært viktig skritt i retning av å få disse sakene ut av verden.