Fråtser i det lille under

Norske kvinner velger å gå til innkjøp av stadig dyrere og mer ekslusivt undertøy. Bare i år vil de handle truser og bh-er for til sammen en milliard kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fire millioner bh-er og åtte millioner truser vil gå over disk i år, og det kjøpes stadig dyrere modeller, samtidig som vi skifter undertøyet ut oftere. Dette skriver Dagens Næringsliv, basert på tall fra analysefirmaet Gfk Norge as. På de siste ti årene er salget av bh-er doblet, mens verdien er tredoblet. Trusesalget har økt med 20 prosent, mens verdien har økt hele 126 prosent, viser statistikken.

Norge et foregangsland

- Push-up og string er veldig populært blant norske kvinner. Salget er ekstremt i forhold til andre land, sier Patricia Blommers, innkjøpssjef for dameundertøy hos Hennes og Mauritz, til Dagens Næringsliv.

Bransjen fryder seg, men er samtidig forbløffet over hvor mye kvinner er villig til å betale for plagg som blir sett av så få mennesker. Truser til 1700 kroner, eller bh-er til 1300 kroner er ikke uvanlig.

Mer pastell

- Det er en klar trend i retning det enkle, komfortable og myke, sier administrende direktør Roar Myklebust i undertøysfabrikanten Triumph International as til DN. De mest populære fargene er hvitt, sort og champagne, som står for 80 prosent av salget. Til sommeren ventes imidlertid mer og mer pastellfarger som mint og rosa, og sterke eksotiske farger i blå og oransje.

Større bryster

Bransjens aktører merker at norske kvinner får stadig større bryster, og at de ønsker å vise dem fram. I 1990 var den mest solgte størrelsen til Triumph B75. Nå har den økt til C80. Dette kan forklares både ved at kvinner trener stadig mer og spiser sunnere - noe som øker bryststørrelsen. Samtidig er det mange som ønsker å gjøre brystene større ved for eksempel å gå til innkjøp av silikonputer til bh-en. Slike puter koster rundt 1200 kroner paret.

<B>KOMFORTABELT?</B> Nå skal det være mykt og behagelig. Og ingen unødvendige stropper (bildet).