Asia:

Fråtset fra buffé - utvist

Den kinesiske mannen spiste så mye fra buffeten, at han ble utvist fra restauranten.

KILOVIS MED MAT: Influenseren Mr. Kang opplyser om at han spiste 1,5 kilo syltelabber og nesten fire kilo reker på buffeten. Det likte ikke restauranteieren. Foto: Shutterstock / NTB
KILOVIS MED MAT: Influenseren Mr. Kang opplyser om at han spiste 1,5 kilo syltelabber og nesten fire kilo reker på buffeten. Det likte ikke restauranteieren. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

En kinesisk influenser har møtt på en overraskende hindring.

Mannen, som bare er kjent som Mr. Kang, driver med livestrømming av at han spiser ulike typer mat. Men da han besøkte restauranten Handadi Seafood BBQ Buffet i byen Changsta, ble det bråstopp.

Etter å ha fråtset seg gjentatte ganger fra en «spis-så-mye-du-orker»-buffé, skal mannen nemlig ha fått forbud mot å spise på restauranten.

Det hevder Mr. Kang selv overfor Hunan TV, gjengitt av BBC.

Nesten fire kilo reker

Han forteller at han spiste 1,5 kilo med syltelabber under sitt første besøk ved restauranten.

Ved sitt andre besøk skal han ha trykket i seg mellom 3,5 og 4 kilo med reker.

INTERVJU: Her blir Mr. Kang intervjuet av kinesiske medier. Foto: Skjermdump / Weibo
INTERVJU: Her blir Mr. Kang intervjuet av kinesiske medier. Foto: Skjermdump / Weibo Vis mer

Overfor Hunan TV hevder Mr. Kang at restauranten diskriminerer folk som greier å spise mye.

- Jeg kan spise mye. Er det en feil?, sier han til TV-kanalen.

- Taper penger

Han påpeker at han ikke har skapt noe matsvinn for restauranten.

Restauranteieren er imidlertid av en annen oppfatning, og mener at Mr. Kang rett og slett ruinerer ham:

- Hver gang han kommer hit, så taper jeg et par hundre yuan, hevder han.

100 kinesiske yuan utgjør litt under 140 norske kroner. Restauranteieren er ikke nådig i sin kritikk av spise-influenseren:

- Hver gang han drikker soyamelk, så kan han drikke 20 eller 30 flasker. Når han spiser syltelabber, spiser han et helt brett av dem. Og når det gjelder rekene, så pleier folk normalt sett å bruke pinsett for å plukke dem opp. Han bruker et brett for å få med seg alle.

Internett koker

Restauranteieren understreker at forbudet ikke bare gjelder Mr. Kang, men samtlige livestrømmere som vil besøke buffeten hans.

Nå har Mr. Kang fått det til å koke på kinesiske sosiale medier.

ANTI-RØYKING: Hengshui Zoo i Heibei-provinsen i Kina gir en ape en sigarett for å fronte en anti-røyking kampanje. Vis mer

Fredag formiddag hadde 360 millioner fått med seg den bisarre historien på kinesiske Weibo. Mange uttrykker sterke meninger om saken.

Noen mener at restauranten ikke burde hatt en «spis-alt-du-orker»-buffé så lenge de ikke har råd til det. Andre synes synd på restauranteieren.

Ifølge BBC begynte kinesiske myndigheter å slå ned på spise-influensere i fjor, og derfor kan slike spisevideoer risikere å bli forbudt i landet.

Trenden med spise-influensere startet for ti år siden, og har blitt enormt populær særlig i Asia.

Slår ned på spisetrend

Trenden har fått navnet Mukbang, og oppsto i Korea. Oversatt til norsk betyr «Mukbang» noe i retning av «spisesending», ifølge BBC.

UTESTENGT: Denne musikkvideoen med et satirisk og symbolsk blikk på Kina som nasjon ble forbudt i landet. Video: Yuobe, reproer: Signe Elise Morthen Stenersen Vis mer

En annen trend som har fått enorm spredning, er ASMR-videoer. ASMR er kort for autonomous sensory meridian response, og beskriver en type videoer der det å skape lyder som skaper en fysisk respons hos seeren.

President Xi Jinping har bedt folk om å «bekjempe matsvinn», ettersom bekymringene for matmangel er stadig økende i landet.

I kjølvannet av presidentens advarsel skal de statlige nyhetskanalene ha laget kritiske innslag om mukbang-trenden. Kort tid etter skal landet sosiale medier ha tatt grep.

Hvis man søker etter «spisesending» eller «livespising» på kinesiske sosiale medier nå, vil man få opp en advarsel, opplyser BBC.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer