CRUISE: Fred. Olsen Cruises har tapt en milliard siden 2011, men fremover kan det se lysere ut siden gjeld er konvertert til aksjekapital, oljeprisen er lav og pundet er sterkt. Foto: Fred. Olsen Cruises
CRUISE: Fred. Olsen Cruises har tapt en milliard siden 2011, men fremover kan det se lysere ut siden gjeld er konvertert til aksjekapital, oljeprisen er lav og pundet er sterkt. Foto: Fred. Olsen CruisesVis mer

Fred. Olsens cruisemareritt

Fred. Olsen Cruises har tapt enorme summer på få år. Eierne har holdt selskapet flytende ved å konvertere lån til aksjekapital.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Cruisevirksomheten til Fred. Olsen, som inngår i de børsnoterte selskapene Bonheur og Ganger Rolf, er nærmest et pengesluk, og skipene er gamle, skriver Finansavisen i dag.

Mellom 2011 og 2014 er tapene på cruisedriften, inkludert av- og nedskrivninger, på totalt 958 millioner kroner ifølge regnskaper som er offentliggjort frem til årsskiftet.

Men, cruiseeventyret har kostet enda mer. På tampen av fjoråret ble et kortsiktig lån fra Bonheur og Ganger Rolf på 636 millioner kroner konvertert til aksjekapital. Det samme ble 80 millioner kroner i fjor høst. Totalt 715 millioner kroner.

- Vi mener cruisevirksomheten ikke vil ha ytterligere kapitalbehov fremover, sier styreleder Jan Peter Valheim i First Olsen Holding til avisen.

Om Valheim får rett, slipper eierne å spytte inn mer enn de 2,2 milliarder kronene cruisesatsingen har kostet siden oppstarten.

Vekst i 1 kvartal Holdingselskapet han er styreleder i, eier driftsselskapet Fred. Olsen Cruise Lines i Storbritannia og fire cruiseskip, som alle er plassert i hvert sitt selskap.

I 1. kvartal endte omsetningen fra cruisesatsningen på 511 millioner kroner, opp 92 millioner fra året før. Det selv om antall passasjerdøgn gikk tilbake med 40.000 i samme tidsrom.

- Vi har sett en gradvis bedring fra i fjor høst. Det har sammenheng med at passasjerinntektene er noe opp, samtidig som drivstoffkostnadene er kraftig ned. Det i seg selv hjelper på resultatene, sier Valheim til Finansavisen.

I fjor kunne holdingselskapet bokføre et overskudd på 12 millioner, men nesten alt var valutagevinster på grunn av en svak krone mot pund.

- Markedet er tøft, sier Valheim.

43 år gammelt skip Han sliter også med en aldrende cruiseskipsflåte. Det eldste skipet er fra 1972, og er ombygd to ganger. Yngste skip i flåten er fra 1998 og allerede ombygd en gang.

Cruiseselskapet retter seg mot britiske passasjerer, og konkurransen fra større, mer moderne skip, er knallhard.

Valheim innrømmer overfor avisen at det er tøff konkurranse, men mener at de i snitt 31 år gamle skipene vil kunne bli lønnsomme i dagens marked. 

Flere økonominyheter - Dropp avdrag, spar til pensjon
Røkke-tungvekter bommet
- Veldig sterkt boligmarked