Fred som vare

Norge vil markedsføre seg som turistnasjon med begrepene fred, likhet og økologi. Men trekker det turister?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-  KJÆRESTE, hva skal vi gjøre i sommerferien ?-  Tja, jeg vet ikke.-  Hva med Norge? Fredsnasjonen. Nå ser jeg de skal megle i Columbia også.Kan man tenke seg en slik replikkveksling over kjøkkenbordene i Manchester, Hamburg eller Århus? Neppe. Likefullt er nettopp fred et av trekkplastrene Utenriksdepartementet skal satse på for å fikse opp Norge som turistnasjon. Fred er helt fint det, men det er ikke akkurat noen sexy merkevare. Nobels Fredsenter på Vestbanen sliter med besøket og må be om mer penger fra staten allerede i det første driftshalvåret. Det er trist, fordi Nobel og fredspris er det eneste som får utenlandske medier til å kaste et gløtt på Norge. Bare i begynnelsen av desember hvert år finner man dateline Oslo i internasjonal presse.

NORGE taper kampen om de utenlandske turistene. De reiser heller til Sverige og Danmark. Det er merkelig hvordan våre naboland klarer å lage myter og historier som fenger, mens vi ikke gjør det. Hele verden har vært klar over at Danmark i år feirer 200 årsjubileum for H.C. Andersen og i Sverige velfarter turister til områdene der Jan Guillous oppdiktede figur Arn Magnusson utkjempet kriger i den svenske nasjonens fødsel.

TRE HISTORIER om Norge, har UD fått anbefalt av den britiske konsulenten Mark Leonard i Foreign Policy Center, ifølge Dagens Næringsliv. Leonard var mannen som lanserte imaget «Cool Britannia» i Blair-regjeringens første år. Han mener Norge bør fortelle én historie om fredsnasjonen. Landet bak Oslo-avtalen, tamilske tigere og columbianske opprørsgrupper. En annen historie er naturressursene, om hvordan Norge tar vare på naturen. En tredje er den om likhetslandet, der hvor statsministeren spaserer ned Lille Grensen og hvor likestilling mellom kjønnene er kommet langt. Unnskyld, men er det tillat å spørre om sistnevnte er en turistattraksjon? Man skal være atskillig over normalt politisk korrekt for å velge reisemål ut fra tanken: Blås i sol og varme, god mat og billig vin. Nei, gi meg heller Norge med 40 prosent kvinnelig styrerepresentasjon. Ressursnasjonen er salgbar, men natur er jo ikke akkurat noe epokegjørende nytt når det gjelder markedsføring av turisme her i landet.

TROLIG har Mark Leonard er svært godt poeng når han hevder at Norges hovedutfordring først og fremst er å synes i det hele tatt.-  Vi må bli flinkere til å bruke utenlandske medier, sier avdelinsgdirektlør Erik Førner i Utenriksdepartemnetet. Selvsamme departement som ville stenge senteret for utenlandsk presse i forrige statsbudsjett. Helt sikkert er det ikke at utenlandske medier er interessert i historiene våre heller. Da må vi fortelle dem selv og det koster. Nå har Innovasjon Norge fått doblet budsjettet sitt for å få turister til Norge. Det kan komme godt med. Å synes er krevende. Det holder ikke med Geir Lundestad på CNN en gang i året.