Frederic Hauge hånler av NSB

Bellona-leder Frederic Hauge hånler av styreformann Osmund Ueland og styret i NSB Gardermobanen. Bellona kaller tunnelarbeidene for ett av norgeshistoriens verste tilfeller av miljøkriminalitet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og som om latteren fra Bellona ikke var nok: Ueland må fremdeles leve med usikkerheten om lyntoget virkelig kommer på skinnene til 8. oktober neste år.

- NSB handler bevisst

- I tillegg til at NSB har forgiftet arbeiderne, infisert vann i drikkevannsanlegg og ødelagt halve Østmarka, har de brukt et hormonhermende stoff uten å si fra til publikum og samferdselsministeren, sier Frederic Hauge til Dagbladet.

Han henviser til stoffet TACSS, som Bellona hevder er minst like farlig som tettestoffet Rhoca-Gil, som rant ut av Romeriksporten. TACSS inneholder hormonhermende stoffer som kan påvirke forplantningsevnen, og såkalte isocyanater som er allergifremkallende og skadelig for lungene.

- Sikkerhetsanalysen rundt stoffet er nå trukket tilbake, fordi langtidsvirkningene ikke ble dokumentert godt nok. Vi må få en ny analyse som kan bekrefte hvor skadelig stoffet er. Det må være bevisst fra NSBs side når de har ventet med å innkalle alle arbeiderne til helsekontroll. De vet at stoffverdien synker med tida. Jeg kaller dette juks og fanteri, raser Hauge.

Fredfulle netter

- Klart dette er ting man bærer på i kroppen dag og natt, men jeg har fremdeles fredfulle netter. Vi har stått, og står oppe i en stor ulykke, men vi har tro på at tidsaspektene skal holdes, sier styreformann Osmund Ueland i NSB Gardermobanen til Dagbladet.

- Bellonas forsøk på å stemp-le Gardermobanen på denne måten, vil jeg ikke engang kommentere, sier han.

Seint i går kveld presenterte Ueland styrets metode for å tette Romeriksporten: et terinjiseringen av sement har gitt effekt til nå, og må dermed velges som hovedmetode for tettingen.

Usikkerhet

Men den harde virkeligheten er at usikkerhetsmomentene fremdeles står i kø:

  • Både Ueland, leder Arent M. Henriksen i generalforsamlingen og administrerende direktør i NSB Gardermobanen, Ottar Remman, innrømmer at det er usikkerhet om banen virkelig blir ferdig til åpningen 8. oktober neste år.
  • Dersom ikke etterinjiseringen gir ønskede resultater, vil styret i slutten av februar 1998 ta stilling til andre metoder. Dermed vil debatten omkring kjemiske skademidler bli blåst opp igjen. Styret har tre andre tetningsmetoder i reserve.
  • Ingen vet nøyaktig hvor store ekstrakostnadene vil bli, blant annet på grunn av alle problemene med Romeriksporten. Styret anslår kostnadene til rundt 400 millioner kroner, men summen kan fort bli 100 millioner mer. NSB Gardermobanen må be Stortinget om å få pengene.
  • Bellona har ingen tro på at hullene i Romeriksporten kan tettes med sement, og har politianmeldt NSB Gardermobanen for brudd på forurensingsloven og arbeidsmiljøloven.
  • Bellona-leder Frederic Hauge raste i går mot styret. Han er ikke i tvil om at NSB har planer om å bruke giftige kjemikalier i det videre arbeidet.

Totalvurdering

- Vi har engasjert de fremste eksperter på fjelltettningsarbeid, og selskapet har knyttet til seg naturfaglig kompetanse for å sikre at alle miljømessige sider av Romeriksporten og Gardermobanen blir ivaretatt, sier Ueland til Dagbladet.

Styret mener at man utfra «en totalvurdering» kan åpne banen som forutsatt. Men Ottar Remman bekreftet i går - på direkte spørsmål - at Romeriksporten skal gjøres tett, uansett hvor lang tid det vil ta.

- Miljøet kommer først, understreker Ueland.