Største aksjonær: Frontline-sjef Robert Hvide Macleod mener det er John Frderiksens timing og teft som har satt rederiet tilbake i en sterk posisjon. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen
Største aksjonær: Frontline-sjef Robert Hvide Macleod mener det er John Frderiksens timing og teft som har satt rederiet tilbake i en sterk posisjon. Foto: Eivind Yggeseth / FinansavisenVis mer

Fredriksen snudde konkurskandidat til pengemaskin

Frontline-sjefen gir storaksjonær John Fredriksen æren for at selskapet har reist seg igjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Frontline har igjen reist seg etter at rederiet for et år siden var på konkursens rand. Konsernsjef Robert Hvide Macleod gir John Fredriksen æren, skriver Finansavisen.

- John Fredriksen er vår største aksjonær og det er hans timing og teft som har satt Frontline tilbake i den sterke posisjon selskapet er i idag, sier Macleod til avisen.

Utbytte igjen De siste fem årene har det på grunn av et elendig tankmarked ikke vært utbetalt en krone i utbytte. Etter fusjonen med Frontline 2012 i november i fjor, og ikke minst etter at inntjeningen i tankmarkedet har bedret seg betydelig, åpner nå Frontline utbyttekranene igjen.

I desember i 2015 ble det betalt ut 0,25 dollar per aksje til aksjonærene, og mandag ble det klart at det kommer ytterligere 0,35 dollar for fjerde kvartal.

Les også: Fredriksen tar ut 380 millioner

- Etterspørselen etter tankskip har holdt seg høy, drevet av det høye volumet av olje i markedet. Samtidig var oljeetterspørselen sterk og den lave oljeprisen har her vært en viktig faktor, sier Macleod til Finansavisen.

Solid inntjening Inntjeningen så langt i år har ifølge avisen vært meget bra, og hele 88 prosent av VLCC-ene som går i spotmarkedet er nå dekket for resten av kvartalet med en snittinntjening på svært hyggelige 73.100 dollar dagen. Det er på nivåer som ligger godt over dagens spotinntjening i VLCC-segmentet.

- 2016 har begynt veldig bra og vi har i det sterke markedet booket lange reiser på skipene våre. Som i 2015 vil det blir en del svingninger i markedet, og de siste ukene har markedet svekket seg drevet av en mild vinter og lavere etterspørsel fra raffineriene grunnet vedlikehold av anleggene, sier Macleod.

Frontline-sjefen mener selskapet nå er godt rustet til å tåle en ny nedtur i tankmarkedet, hvis den skulle komme.

- Fusjonen (med Frontline 2012, red. anm.) har også satt oss i posisjon til å konsolidere tanknæringen, dersom vi finner det riktig for Frontline. Konsolidering er noe denne næringen virkelig trenger, sier Macleod til Finansavisen.

Flere nyheter: Fredriksens Frontline overgikk forventningene
Fredriksens riggselskap nærmer seg kriseløsning
Kan stå overfor verdens mest kompliserte gjeldsrestrukturering