HAVARI: Sjøforsvarets fregatt KNM «Helge Ingstad» havarerte etter å ha kollidert med tankskipet Sola TS i forrige uke. Foto: NTB Scanpix
HAVARI: Sjøforsvarets fregatt KNM «Helge Ingstad» havarerte etter å ha kollidert med tankskipet Sola TS i forrige uke. Foto: NTB ScanpixVis mer

Fregatt-ulykken: De ubesvarte spørsmålene

Tidligere fregattsjef sier lydloggen etter ulykken med KNM «Helge Ingstad» bare er en liten del av puslespillet for å forstå gåten rundt havariet.

I helga ble det kjent at fregatten KNM «Helge Ingstad» fikk klare advarsler fra tankskipet Sola over radiosambandet før de kolliderte.

Ifølge en lydlogg som VG har fått tilgang til ble det opprettet kontakt mellom skipene ett minutt før det smalt.

BOLTET TIL LAND: Fregatten er for øyeblikket boltet til land for å hindre at fartøyet synker. Foto: NTB Scanpix
BOLTET TIL LAND: Fregatten er for øyeblikket boltet til land for å hindre at fartøyet synker. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Tankskipet ber fregatten gjentatte ganger om å dreie kursen mot styrbord. Svaret fra fregatten er: «Da går vi for nærme blokkene.»

Seinere gir tankskipet følgende beskjed: «Helge Ingstad! Drei!», før de tre sekunder etter sier: «Det blir en kollisjon her da».

Men gir lydloggen svar på hva som skjedde da KNM «Helge Ingstad» kolliderte med «Sola TS»?

Nei, ifølge tidligere flaggkommandør og fregattsjef Jacob Børresen.

- Lydloggen er bare en liten del av puslespillet, sier han.

Uenig i kritikken

Ifølge Børresen er det to ting Havarikommisjonen må finne ut av:

- Det ene er å finne ut hvilken situasjon navigatøren oppfattet. Det andre er å finne kilden til denne oppfatningen. Hvilken informasjon fikk vedkommende og hvordan førte denne informasjonen til at situasjonen ble tolket slik den ble, spør han.

Børresen er sterkt uenig i kritikken som har kommet mot mannskapet til KNM «Helge Ingstad» etter at en del av lydloggen fra den fatale natta ble kjent.

Ifølge Børresen er det en rekke andre spørsmål som må besvares for at man skal kunne forstå hva som skjedde.

Spørsmålene

- Det går ikke an å slutte av lydloggen eller kartplottet at navigatøren har skylden. Det vet vi ingenting om. Det er en lang rekke omstendigheter som kan ligge bak, sier Børresen.

SAMMENSTØT: Masseevakuering etter kollisjonen mellom fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS i Hjeltefjorden, nord for Sture-terminalen i Øygarden kommune i Hordaland. Video: Redningssentralen Vis mer

Ifølge Børresen må disse spørsmålene stilles under etterforskningen:

- Hvilken informasjon forelå på radarsystemene?

- Hvilken informasjon lå det i GPS-kartene?

- Hvilken kommunikasjon lå det på det militære sambandet?

- Hva så mannskapet ut av bruvinduet?

- Hvordan vurderte de hva de så?

Det var torsdag i forrige uke klokka 04.03 at fregatten KNM «Helge Ingstad» og oljetankeren «Sola TS» kolliderte. Fregatten, som hadde 134 personer om bord, ligger nå på grunn i Hjeltefjord. Med en forbudssone på 500 meter på land og 1000 meter på sjøen, er det få sivile som har vært i umiddelbar nærhet av fartøyet.

KNM «Helge Ingstad» var på vei tilbake til Haakonsvern etter å ha deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture. Tankskipet Sola hadde nettopp hentet oljelast på Stureterminalen i Øygarden kommune og var på vei ut.

- Stor grad av profesjonalitet

Børresen påpeker at samtalen på lydloggen etter kollisjonen vitner om profesjonalitet.

- Etter den ekstremt dramatiske hendelsen var det korte, konsise samtaler og rolige stemmer som vitner om høy grad av profesjonalitet. De hadde full orden og kontroll på evakueringen. Det er topp trente folk. Det gjør det enda mer uforståelig at dette kunne skje, understreker han.

KNM «Helge Ingstad» seilte som en del av NATOs stående marinestyrke (SNMG1) da hendelsen inntraff. Det er Forsvaret som leder bergingsoperasjonen i tett samarbeid med Kystverket. Statens havarikommisjon og politiet etterforsker hendelsen.

- Først hørte jeg et enormt smell

Marius Villanger, som var om bord på KNM «Helge Ingstad», sier han hørte et ekstremt høyt smell da fregatten kolliderte med tankskipet Sola TS.

- Først hørte jeg et enorm smell. Jeg befant meg et sted i skipet der det ikke var vindu, så jeg trodde det var et grunnstøt. Så hørte jeg enda et høyt smell. På høyttaleren fikk jeg vite hva som var skjedd, sier han til TV 2 fredag kveld.

Ifølge Villanger, var førsteprioritert å sikre at mannskapet om bord var uskadd og i god behold.

- Da personellkontrollen var ferdig og at alle var i sikkerhet fikk vi en ny god beskjed: Vi fikk forlate fartøyet. Følelsen av å gå over i en slepebåt var ubeskrivelig, sier han.

Tankskipet fikk ikke kritiske skader i sammenstøtet og fikk lørdag morgen forlate området hvor kollisjonen fant sted og sette kursen mot Storbritannia. Fregatten er sikret til land like ved Equinors oljeterminal på Sture.