Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Fregatter til utlandet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • LO går til et voldsomt angrep på regjeringen og forsvarsminister Eldbjørg Løwer fordi den store kontrakten om bygging av nye fregatter havner i utlandet. Yngve Hågensen sparer som vanlig ikke på kruttet, og mener regjeringen med dette demonstrerer en negativ holdning til norsk industri. Også Arbeiderpartiets forsvarspolitiske talsmann, Bjørn Tore Godal, har sagt at Arbeiderpartiet ønsker fregattene skal bygges i Norge.
  • I denne saken er det mange interesser ute og går, og det er selvsagt noen som er ute i politiske ærender også. Men det er en kjensgjerning at Arbeiderpartiets egen regjering besluttet å legge dette anbudet ut på det internasjonale markedet, og vi går ut fra at det ikke bare var ment som skuebrød. Da er det heller ingen mening i at norske myndigheter skal godta det desidert dårligste tilbudet, det som kom fra Norge.
  • Hvis Nor-Eskort hadde fått oppdraget, måtte norsk verftsindustri subsidieres med enda flere milliarder enn i dag. På den måten ville vi holdt kunstig liv i en del verft i noen år til, men vi hadde også utsatt en helt nødvendig omstilling i bransjen. Vi har tidligere sett hvilke følger en slik politikk har i det lange løp.
  • Selvsagt er det helt greit av LO som interesseorganisasjon å kreve enorme statlige innsprøytinger til sine medlemmer. Men når Arbeiderpartiet slår inn på samme galeien, lukter det politisk opportunisme lang lei. Dette kan heller ikke være i tråd med partiets modernisering, der globalisering og internasjonalisering er nøkkelord.
  • Når anbudene gikk til utlandet, må oppgaven for myndighetene nå være å sikre flest mulig oppdrag til norsk industri i form av samarbeids- og gjenkjøpsavtaler. Det er ingen tvil om at vi på dette feltet har en del kompetanse det er verdt å ta vare på også for framtida, og som er en betydelig konkurransefordel. Dette fortrinnet må brukes for å sikre norske leveranser. Det vil være en framtidsrettet måte å ivareta norske interesser på.