Freias ost blir svensk

Et av Nordens ledende næringsmiddelforetak, det svenske meierikonsernet Arla, har kjøpt Freias osteproduksjon i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Produksjonen skal skje på Disenå i Hedmark, der Freia har solgt sitt ysteri til det svenske konsernet.

Arla-konsernet har en omsetning på nær 15 milliarder kroner i året og en markedsandel på 65 prosent i Sverige. Etter hvert har Arla etablert seg med datterselskaper i flere europeiske land, og kjøpet av anlegget på Disenå er et ledd i en langsiktig satsing på det norske markedet, sier Kjell Gaarder i Arla Norge AS til NTB.

Ingen utfordrer

Han avviser likevel at Arla er ute etter å utfordre det norske meierisamvirket.

- Vi ønsker derimot å være et supplement til Tine. Det skal skje ved å tilføre det norske markedet konkurranse, nye produkter og nye smaksvarianter, sier Gaarder. Blant annet skal det satses på å utvide tilbudet av økologiske varer.

Det moderne ysteriet på Disenå har 18 ansatte som alle fortsetter med ny arbeidsgiver.

- Fagforeningen er positiv til den nye eieren, og vi har tillit til at Arla vil utvikle virksomheten og samtidig trygge arbeidsplassene, sier tillitsvalgt Inger Pettersen.

Freia og EU

AS Freia kjøpte ysteriet på Disenå i 1992. Formålet var å produsere osten Philadelphia der for hele det skandinaviske markedet. Men disse planene skar seg etter at Sverige og Finland gikk inn i EU fra 1995, da tollbeskyttelsen i EU hindret videre eksport.

- Freia ønsker ikke å satse på meieriprodukter, og jeg er glad vi har funnet en seriøs kjøper som har meieriprodukter som kjerneområde, sier administrerende direktør Mikael Aru i Freia.

Partene vil ikke kommentere de økonomiske sidene i forbindelse med overtakelsen.

NTB