Frekke og griske fisketyver

Norske eksportører ikke overrasket over at importør er involvert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Italiensk politi har arrestert 28 personer - alle tilknyttet hvitfiskindustrien - tiltalt for tyveri, heleri, kidnapping, og forsikringssvindel i forbindelsen med de grove ranene av blant annet norske fisketransportene den italienske Campania-provinsen de siste årene.

Det er nettavisen IntraFish som melder om opprullingen. En av de tiltalte er 38 år gamle Salvatore di Mauro som er administrerende direktør i den største italienske tørrfiskimportøren Jolly Fish.

Politiet mistenker gruppen for å ha forgreninger til Camorramafiaen i Napoli. Fisken de har kapret fra svært brutale ran av blant annet norske fisketransporter har i stor grad havnet på markedet i Napoli.

Avanserte ran

I en årrekke skal gruppen ha slått til mot nord-europeiske fisketransporter. Markedet for tørrfisk, klippfisk, og saltfisk er svært lukrativt i Italia og den norske eksporten har en verdi på omlag 700 millioner kroner i året.

Lastebiler fra Norge og andre land har først blitt forfulgt på motorveier i Italia, og deretter blokkert av bevæpnede kaprere. Ranerne skal ha brukt avansert elektronisk utstyr for å slå ut satellittsystemene på lastebilene slik at man ikke har kunnet spore hvor de tar veien.

Forsikret selv

I flere tilfeller skal kaprerne, som selv stod som importør av fisken, ha fått utbetalt forsikringspenger for den tapte lasten de selv hadde kapret.

KIDNAPPET EGEN TØRRFISK:  Torsk, hengt og tørket i Lofoten. FOTO: SCANPIX
KIDNAPPET EGEN TØRRFISK: Torsk, hengt og tørket i Lofoten. FOTO: SCANPIX Vis mer

Arrestasjonene i Napoli denne uka kommer etter flere måneders hemmelig politispaning som har navnet «operasjon tørrfisk», i følge italienske aviser.

Overrasket

Ålesundseksportøren Helge Røst er ikke det minste overrasket over at det nå kan se ut som minst en italiensk importør er involvert i kapringene de siste årene.

Eksportøren har selv opplevd å få sine transporter kapret på svært brutale måter, men understreker at det nå er flere år siden sist.

- Det er godt at de nå har funnet ligaen og fått stoppet virksomheten. Det har lenge vært et stort problem, spesielt i forhold til å få forsikret lasten i Italia. Her har vi måttet gå inn på spesialavtaler med forsikringsselskapene som er svært dyre. Og sjåførene har måttet sikre seg spesielt i frykt for å bli utsatt for denne type kapringer, sier Røst til Dagbladet.no.