- Frekt

- Bilistene må betale åtte kroner for hver tikrone regjeringen gir, raser Per Sandberg (Frp).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Reaksjonene blant opposisjonen er blandet etter regjeringens framlegging av Nasjonal transportplan. Mest misfornøyd er Frps Per Sandberg.

-Dette er frekt, sier han til Dagbladet.no etter pressekonferansen. 

-Regjeringen sier at de skal satse, men for hver tiende krone krever de at bilistene skal legge åtte kroner på bordet. I tillegg forutsetter de lokale avgjørelser når det gjelder bompenger, sier han.

Ifølge Sandberg bevilger ikke regjeringen nok penger til vei i forhold til det etterslepet som finnes.

-Hvis vi legger til grunn den økte trafikkveksten, vil infrastrukturen i framtida bli dårligere med denne transportplanen, sier Sandberg, som i dag la fra Frps alternative transportplan.

Han mener Norges satsing på vei er latterlig i forhold til andre land.

-I Romania bygges det 30 mil motorvei hver år. I Norge to, poengterer han.

- Gammeldags
Trond Helleland i Høyre mener regjeringens samferdselspolitikk er gammeldags.

-Politikken er gammeldags fordi den ikke tar grep når det gjelder forpliktende finansiering over en lengre periode. Det betyr at klattingen vil fortsette, sier Helleland til Dagbladet.no.

Han er fornøyd med jernbanesatsingen, selv om han er skuffet over at Ringeriksbanen blir skjøvet ut i tid.

Venstre er positive til mange av forslagene i Nasjonal transportplan, men er skuffet over kollektivtiltakene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Belønningsordningen for kollektivtrafikken, som er regjeringens hovedverktøy for å øke kollektivandelen og redusere biltrafikken i byområdene, satses det alt for lite på. I tillegg er mange viktige prosjekter for høyere hastighet og redusert reisetid på jernbanen ikke prioritert. Det store kollektivløftet som mange er blitt forespeilet er dessverre uteblitt, sier Borghild Tenden i en pressemelding.

- InterCity-satsingen haster

- Dessverre er InterCity-satsingen på Østlandet svært uforpliktende. Det haster å få togene på Østlandet i rute, påpeker Tenden.

KrFs Jan Sahl peker på mye av det samme som kollegaene i Venstre og Høyre.

- Flere av de store kollektivsatsingene er berammet til å starte i siste halvdel av planperioden. KrF ønsker en raskere forsering av denne typen prosjekter, sier Sahl i en pressemelding.

- Skal det bygges en vei må den bygges fullt og helt, ikke stykkevis og delt som følge av skiftende prioriteringer fra år til år, sier Sahl.

Krf ønsker i tillegg en egen pott som premierer kommuner som satser på gang- og sykkelveier og trygge skoleveier.

 LA FRAM TRANSPORTPLANEN: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp)
LA FRAM TRANSPORTPLANEN: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) Vis mer