SLUTTER: E6 i Gudbransdsdalen slutter på Sjoa i Sel, men skulle egentlig vært bygd videre nordover til Otta i Sel kommune. Problemet er at prosjektet er blitt så dyrt at politikerne så seg nødt til å dytte på det. Dronefoto: Øyvind Skogrand, aksjonsgruppa for E6.
SLUTTER: E6 i Gudbransdsdalen slutter på Sjoa i Sel, men skulle egentlig vært bygd videre nordover til Otta i Sel kommune. Problemet er at prosjektet er blitt så dyrt at politikerne så seg nødt til å dytte på det. Dronefoto: Øyvind Skogrand, aksjonsgruppa for E6.Vis mer

Statsbudsjettet 2018

Fremdeles intet håp for E6 gjennom Gudbrandsdalen. -­Det er tragisk, veldig tragisk

- Intet nytt under sola. Det er ingen penger i statsbudsjettet til å bygge etappe to, sier Sel-ordfører Dag Erik Pryhn (Ap).

(Dagbladet): Utbyggingen av nye E6 gjennom Gudbrandsdalen tok plutselig brå stopp. Del én var ferdig i fjor, så ble del to dytta ut i det blå.

Ordførerne i kommunene langs den svært trafikkerte E6 gjennom Gudbrandsdalen ble svært skuffet da Nasjonal transportplan ble lagt fram i vår. Regjeringen nektet å bla opp for å bygge de siste 22 kilometerne som gjenstår.

I stedet er fase to av utbyggingen dyttet slik at siste del trolig ikke blir startet på før i 2029, ni år etter løftene fra forrige storting.

Den store skuffelsen gikk noe over i august, da samferdselsministeren tok initiativ til et forslag som fikk ordførerne til å se et snev av håp.

- Valgkamputspill

Ketil Solvik-Olsen (Frp) utfordret Statens vegvesen og Nye Veier AS til å komme med løsninger som kunne gjøre ferdigstillingen av veistrekningen noe billigere.

Begge anslo at det kunne spares 25 til 30 prosent av opprinnelig kostnadsanslag på 4,3 milliarder.

- Dette viser at det er mulig å gjennomføre veiprosjekter raskere og billigere enn anslagene i Nasjonal transportplan tilsier, sa Solvik-Olsen til Aftenposten i august.

Men håpet om fortgang i veiprosjektet var kortvarig.

- Det var et rent valgkamputspill. Det ser ut til at vi heller ikke nå blir prioritert, og det er veldig beklagelig, sier Arne Fossmo (Ap), ordfører i Ringebu til Dagbladet.

Han påpeker at han ikke har satt seg inn i forslaget til neste års statsbudsjett ennå, men at det ikke ser lyst ut.

- Intet nytt under sola. Det er ingen penger i statsbudsjettet til å bygge etappe to, sier Sel-ordfører Dag Erik Pryhn (Ap), som har blitt orientert om at det atter en gang ser dårlig ut for prioritering av veistrekningen.

Ingenting som tyder på løsning

Sel-ordføreren sier at dette på ene siden ikke er overraskende, da Frp og Høyre fikk med seg stortingsflertallet på å skyve prosjektet mange år ut i tid.

- På den andre siden tok Solvik-Olsen i august initiativ til å få gjort ny kalkyle på en billigere variant av utbygginga. At han tok det grepet, skapte jo noen forventninger. Man kunne jo da håpe på at han hvert fall verbalt gjorde uttrykk for hva som var poenget med den øvelsen, sier Pryhn.

- Men så vidt jeg vet er det ingen ordlyder eller signaler i statsbudsjettet som sier noe om dette, legger han til.

Ordføreren sier Solvik-Olsen i august uttrykte at han synes det var spennende at prosjektet kunne gjennomføres billigere, og at han dermed hadde antatt at det betydde noe annet en å legge det i en skuff.

- Jeg spurte prosjektleder i Statens vegvesen seinest i dag. De har ikke hørt noe, sier han videre.

Pryhn legger til at forhåpningene om at det skulle komme positive nyheter i statsbudsjettet har vært små.

- Vi begynner å bli ganske tykkhudet når det kommer til frustrasjoner. Vi blir ikke utslått av dette her. Forventningene var små, sier ordføreren.

- Gir oss ikke

- Det er tragisk, veldig tragisk. Det er ei hovedfartsåre som går gjennom sentrum, med utrolig mange fotgjengerfelt som skoleelever skal passere. Trafikken øker og her vil de ikke bevilge penger. Det er veldig beklagelig, sier Fossmo.

Begge ordførerne sier de ikke har tenkt å gi seg før en ny vei er på plass.

- Vi gir oss ikke. I første omgang må vi få avklart i direkte kontakt med den politiske ledelsen om hva som skjer med tilbakemeldingene som kom i august. Var det en bestilling fordi det var et reelt ønske om å skyve fram byggestart? spør Pryhn.

- Helt urimelig

På spørsmål fra Dagbladet om hvorfor ferdigstillelse av hovedfartsåra ikke blir prioritert, viser samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til kostnadsveksten på prosjektet. Han viser til at prisen på strekningen E6 Ringebu-Frya økte med over 110 prosent - fra 1370 millioner til 2900 millioner kroner.

- Det overrasker meg at lokale Arbeiderparti-ordførere ikke forholder seg til dette når saken drøftes. I tillegg har lokale politikere selv tatt initiativ til omkamp for å endre på deler av traseen, noe som betyr at det må lages ny reguleringsplan for en delstrekning, sier Solvik-Olsen, og fortsetter:

URIMELIG: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener det er urimelig av Arbeiderpartiet å late som man trodde på byggestart nå. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix Vis mer

- I lys av det framstår det helt urimelig av Arbeiderpartiet å late som man trodde på byggestart nå. Jeg skulle ønske Arbeiderpartiet heller brukte energien på å delta konstruktivt i vårt arbeid med å finne løsninger.

- Valgkamputspill?

- Hva var poenget med dette stuntet i august? Var det et valgkamputspill?

- Vi jobber for å finne løsninger som gjør at prosjektet gjennom Gudbrandsdalen kan bygges raskere og/eller billigere enn det som ligger til grunn i Nasjonal Transportplan. Vi utfordret i sommer Vegvesenet og Nye Veier til å gå gjennom prosjektet med "nye øyne". Resultatene er veldig oppløftende. De viser stort potensial for kostnadskutt, svarer samferdselsministeren.

Han sier videre at begge alternativene må bearbeides, og at Nye Veiers alternativ innebærer blant annet tunnelløsning.

Solvik-Olsen påpeker også at det ligger penger i statsbudsjettet til å fortsette planleggingen på strekningen.

- Jeg kommer til å jobbe videre med dette, og håper på en mer konstruktiv tone i arbeidet enn det Arbeiderpartiet nå framviser, sier han.