Fremmed lastebil på tunet - igjen

- Google Maps viser snarvei som ikke finnes, sier bonde på Romerike.

FRA SOVEROMMET: Sist mandag, den siste morgenen med snøbyger på Romerike, hørte bonde Olav Hammeren trafikk gjennom gårdstunet i Sørumsand - igjen. Dette bildet tok han fra soverommet. En bergingsbil fra Falck drar ut en fastkjørt og bortkjørt lastebil.
FRA SOVEROMMET: Sist mandag, den siste morgenen med snøbyger på Romerike, hørte bonde Olav Hammeren trafikk gjennom gårdstunet i Sørumsand - igjen. Dette bildet tok han fra soverommet. En bergingsbil fra Falck drar ut en fastkjørt og bortkjørt lastebil. Vis mer
Publisert

Bonde Olav Hammeren (57) bor og jobber på gården sin med adresse Sørumsandveien 209, nå i Lillestrøm kommune.

Fra avkjøringen på fylkesvei 172 i grenda Østby, er det 70-80 meters gårdsvei inn til bondens hus, fjøs, låve og andre bygninger.

Herfra går det ingen vei videre.

Men takket være Google Maps og sjåførers fastklistrede blikk på sine smarttelefon-skjermer, har Hammeren aldri hatt så mange uanmeldte besøk av ukjente sjåfører som de siste årene.

Flere titalls, kanskje over 100. Og gjerne store biler med yrkessjåfører bak rattet.

Hammeren har sluttet å telle og trekke fastkjørte gjester tilbake på fylkesveien igjen med traktor. Den jobben overlater han til bergingsbilen fra Falck.

Fra soverommet

Den siste ukjente lastebilen oppdaget Hammeren fra soveromsvinduet sist mandag. Den hadde tatt seg over tunet og kjørt seg fast i dype traktorhjulspor litt videre forbi låven. Bergingsbilen var i gang med en ny jobb.

- Sjåførene stoler på Google Maps og korteste vei avmerket der. Jeg skjønner ikke hvorfor kartet der forteller om en vei gjennom tunet og over jordet her.

- Det har aldri vært noen vei her, bare noen traktorspor over jordet. Der har noen hyttefolk kjørt også, men det er lenge siden. De har oppdaget en annen vei, sier Olav Hammeren til Dagbladet.

Indre Akershus Blad, som første omtalte den «mørke» kartflekken på Romerike, skriver at bilene i hovedsak skal til det nye renseanlegget til Midtre Romerike Avløpsselskap eller til Verkstedgården på Sørumsand.

Ville kjøre inn til kuene

Hammeren har et dusinvis med historier om budbiler, drosjer, lastebiler og matevarebiler som dukker opp - og kjører seg fast.

- I fjor for eksempel, kjørte en bil gjennom tunet her, men måtte stoppe hundre meter videre på grunn av et strømgjerde. Bak der gikk kuene på beite. Sjåføren spurte om jeg ville åpne før han fikk tenkt seg om og snudde, sier Hammeren med en lattermild, men alvorlig undertone.

- Det startet for noen år siden, da alle hadde fått smarttelefon. Da ser alle på Google Maps etter korteste vei. Jeg må oppfordre folk til å bruke sunn fornuft og se rundt seg, slik jeg måtte da jeg tok førerprøven. Og det kan jo rett og slett være skummelt for andre på veien at sjåfører er så opptatt med å se på telefonskjermen.

300 meter er rekorden

- Er det bare utenlandske sjåfører som kjører ned til deg?

- Det er mange nasjonaliteteter, som også snakker norsk. Og det er norske sjåfører. Jeg har inntrykk av at mange av dem kommer fra Lillestrøm eller Fetsund og leiter etter korteste vei til Sørum. Så kjører de ned hit og fortsetter ut på jordet.

- Hvor langt er rekorden før de kjører seg fast eller snur?

- Rundt 300 meter, ute på enga.

- Ikke alle ser skilt

- Hva sier Google Maps?

- Har du hørt om noen som har kommet i kontakt med dem? Svigersønnen min i Bergen har tydeligvis fått markert noen punkter der, som hjelper. Og så har jeg satt opp skilt oppe ved fylkesveien med «Privat vei». Men det er ikke alle som ser det.

Dagbladet har sendt følgende mail til Googles presseavdeling, foreløpig uten svar:

«Dette er fra den norske avisa Dagbladet. Vi har laget en nyhetsartikkel om bonden Olav Hammeren i Sørumsand utenfor Oslo som er kritisk til at Google Maps viser feil instruksjoner slik at han får biler inn på jordet sitt. Dagbladet ønsker en kommentar til dette. Ta gjerne kontakt.»

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer