Fri konkurranse gir dyrere fly og taxi

Helt motsatt av forventningene, viser forskning i Sverige. Men gjelder dette i Norge?

BAKVENDTLAND: Svenske forskere konkluderer med at fri konkurranse i fly- og drosjenæringa har gitt høyere priser. Fotomontasje: Kirsten Margrethe Buzzi/Sveinung Uddu Ystad
BAKVENDTLAND: Svenske forskere konkluderer med at fri konkurranse i fly- og drosjenæringa har gitt høyere priser. Fotomontasje: Kirsten Margrethe Buzzi/Sveinung Uddu YstadVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): En oppsiktsvekkende svensk forskningsrapport viser at økt konkurranse innen fly- og taxinæringa har ført til høyere priser å betale for forbrukerne, melder Forskning.no.

Dette slår beina under hele hensikten med å åpne markedene - nemlig at prisene skulle gå ned.

Både i Norge og Sverige har flere aktører inntatt fly- og drosjenæringa i nyere tid.

Markedsreform Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i Sverige har analysert effekten av disse markedsreformene hos söta bror de siste tjue åra.

- Regelendringene har medført en viss konkurranseøkning, men det har ikke gitt generelt lavere priser, sier professor Jan-Eric Nilsson ved VTI, ifølge Forskning.no.

Fram til 1990 hadde passasjertallet på innenriksfly økt jevnt i en årrekke. Deretter ble sektoren rammet av en finanskrise, momsøkning på persontransport og konkurranse fra nye høyhastighetstog.

Dette førte til passasjersvikt, skriver det nettbaserte forskningsmagasinet.

- For å øke konkurransen og senke billettprisene ble markedsreglene for innenriksfly endret i juli 1992, sier Nilsson.

Nilsson forteller at forandringene innebar at SAS og Linjeflygs fortrinssrett på markedet forsvant. Samtidig fjernet man prisreguleringen som hadde knyttet prisutvikling til den generelle utviklingen av konsumentpriser.

Økte priser Fra midten av 90-tallet begynte prisene å stige. Seinere er det blitt stadig dyrere å flyr, til tross for mer konkurranse i innenriksmarkedet og framvekst av lavpris-flyselskaper.

- Det er ganske tydelig at konkurransekomiteens og regjeringens forventninger om regelreformeringen var overoptimistiske, konkluderer VTI-rapporten.

Forsker Harald Thune-Larsen ved Transportøkonomisk institutt sier det er blitt vesentlig billigere å fly i Norge de siste ti, tolv åra.

- Prisene har gått dramatisk ned. At Norwegian kom inn på markedet, har redusert prisene med kanskje så mye som en tredjedel. Så i Norge har økt konkurranse i flynæringa slått veldig ut på prisnivået, sier Thune-Larsen.

Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB), viser dog at flyprisene stiger for tida. I første kvartal 2013 har prisene økt med 3,1 prosent sammenliknet med fjerde kvartal i 2012. Sammenliknet med første kvartal i 2012, har økningen vært på hele 14,3 prosent.

Redusert ventetid De svenske forskerne hevder at taxinæringa i landet har hatt en liknende utvikling som flynæringa, med drosjepriser som har økt dobbelt så mye som konsumprisindeksen siden avregulering i 1990.

En sannsynlig årsak er at taxiprisene økte for å eliminere et tidligere overskudd i etterspørsel, hevder forskerne.

Samtidig påpeker de at drosjereformen også har ført til en stor økning i antall taxier, noe som har redusert ventetider og køer.

- Et avregulert marked som ikke utvikler seg slik de opprinnelige regelendringene forutsatte, kan kreve at reglene endres ytterligere, konkluderer rapporten.

Taxi er blitt dyrere Til tross for at det nå er flere selskaper som konkurrerer om kundene enn i tidligere år, har taxiprisene økt også her til lands.

Mot slutten av 2011 la Oslo kommune fram en rapport som viste at taxiprisene i hovedstaden i perioden 2007 til 2010 økte med 65 prosent per kjørte kilometer, mot en generell prisstigning på 8,6 prosent.

Norges Taxiforbund hevdet dette anslaget var helt galt, og oppga selv en prisøkning på 26 prosent i samme periode.