SELGER, MEN ER FORTSATT KAFFETØRST:  Herman Friele fortsetter som styreformann etter at den nederlandske kaffegiganten DEMB torsdag kjøpte opp store deler av kaffehuset Friele-familien har eid i sju generasjoner.
Foto: Nina Hansen / Dagbladet
SELGER, MEN ER FORTSATT KAFFETØRST: Herman Friele fortsetter som styreformann etter at den nederlandske kaffegiganten DEMB torsdag kjøpte opp store deler av kaffehuset Friele-familien har eid i sju generasjoner. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Friele selger mesteparten av familieselskapet

Blir nederlandsk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Herman Friele fortsetter som styreformann etter at den nederlandske kaffegiganten DEMB torsdag kjøpte opp store deler av kaffehuset Friele-familien har eid i sju generasjoner.

- Det føles som å kutte navlestrengen. Alle synes dette har vært en vanskelig beslutning å ta, men det hadde aldri blitt en realitet om ikke familien mente dette var riktig for bedriften, sier styreformann og deleier Herman Friele til Bergens Tidende.

Nederlandske D.E. Master Blenders 1753 (DEMB), som er verdens tredje største kaffeselskap, kjøpte seg opp til en eierandel på 90 prosent torsdag morgen. Friele-familien beholder de resterende 10 prosentene. Før torsdagens oppkjøp eide nederlenderne 45 prosent.

Beroliger Administrerende direktør Olav Munch beroliger sine ansatte med at ingen behøver å bekymre seg for utflagging og nedbemanning.

- All kaffeproduksjon og aktiviteter i Norge forsetter som i dag med dagens ansatte og ledelsesstruktur. Ved å bli integrert i DEMBs internasjonale nettverk styrkes våre muligheter til å utvikle nye kaffekonsepter og være i forkant av trendene. Derfor ser vi for oss at aktivitetsnivået vil øke fremover, sier Munch.

I forbindelse med oppkjøpet av Friele kommer DEMB til å legge sin europeiske utvikling og produksjon av spesialkaffe, under merkenavnet single-origin, til et nyopprettet senter i Bergen som har fått navnet Friele Center of Excellence.

Selskapet lover at flere nyutviklede produktkonsepter fra Bergen vil nå europeiske butikkhyller i årene fremover.

Global strategi Også administrerende direktør Pierre Laubies i DEMB er krystallklar på at Friele er en solid merkevare kaffegiganten skal satse videre på.

- DEMB skal fortsette å bygge videre på Kaffehuset Frieles lange tradisjon, merkevarer og kompetanse på spesialkaffe. Integrasjonen av Kaffehuset Friele er helt i tråd med vår globale strategi om å bygge på solide merkevarer og sterke markedsposisjoner, sier Laubies.

Herman Friele som fortsetter som styreformann i Kaffehuset Friele, er strålende fornøyd med at familiebedriften skal få en fremtredende, internasjonal rolle i DEMBs ambisjon om å vokse seg enda større. Målet er å bli det ledende kaffehuset i verden.

- Denne integrasjonen styrker Kaffehuset Frieles posisjon i et norsk marked der kaffevanene er i rivende utvikling og forbrukerne blir stadig mer kvalitetsbevisste. Samtidig åpnes mulighetene for å utnytte vår kompetanse på spesialkaffe også utenfor Norges grenser, og følge våre store norske kunder ut i Europa, sier 70-åringen.

(NTB)