- Friere skole

Foreldrene bør selv kunne velge hvilken skole barna skal gå på i grunnskolen. Det mener halvparten av de spurte i en fersk undersøkelse MMI har gjort for Høyre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hele 82 prosent mener det bør være fritt skolevalg i videregående skole.

- Oppsiktsvekkende, fastslår utdanningsminister Kristin Clemet (H).

MMI-undersøkelsen viser dessuten en sterk støtte til privatskoler. Nesten dobbelt så mange mener norsk skole samlet sett vil bli bedre med flere privatskoler, enn dem som mener skolevesenet vil bli dårligere.

Dette er søt musikk i ørene for utdanningsministeren som vil ha mangfold og liberalisering av privatskoleloven. Det skal bli lettere å starte privatskoler, i tillegg til alle de andre tiltakene som Clemet mener må til for å gjøre norsk skole til verdens beste så fort som råd.

God skole

Momentene haglet fra en engasjert og utålmodig statsråd på Høyres skolekonferanse i Oslo i helga.

  • - Vi vil vurdere å fjerne kravet til pedagogisk bakgrunn for rektorer, sa Clemet.- Halvparten av landets kommuner driver ikke kvalitetsvurdering av skolene, slik de skal, sa Clemet.
  • - Lønnsdifferensiering, eller trynetillegg, basert på innsats og resultater er vanlig ellers i arbeidslivet, men ikke i skolesektoren, sa Clemet.
  • - Halvparten av lærerne i matematikk har null vekttall i det faget de underviser i. Arbeidstidsavtalen er hinsides det som er vanlig ellers i arbeidslivet, sa Clemet - og fortsatte oppramsingen til spontan applaus fra engasjerte tilhørere.

Friere skoledag

Hver tredje rektor mener det ikke er deres oppgave å observere lærerne. Nær to av tre rektorer mangler formell ledererfaring. Skoler som kan vise til gode resultater, er ofte forsøksskoler som har fått avvike fra lover og regler.

- Det må være noe med systemet som er et hinder, sier Clemet.

Hun presenterte sine «Vær aktiv-plakater», som tar til orde for å utnytte de mulighetene som finnes til alternativ organisering og lokal tilpasning i skoleverket.

To av virkemidlene for grunnskolen og videregående skole er måling av kvalitet og offentliggjøring av resultater.

I plakatene tas det til orde for friere organisering av skoledagen, bruk av nye yrkesgrupper i undervisningen og differensiering av lønn.

HASTER: - Hva hindrer oss i å lage en god skole? spør utdanningsminister Kristin Clemet, og ramser opp tiltak i rasende fart. Rektor på åremål og trynetillegg er momenter statsråden vil vurdere.