Frihetskjemperen

Navn: Kjartan Slettemark Alder: 66 Yrke: Multimediakunstner

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Han fikk godord av de sjeldne i talen fra Odd Nerdrum på utstillingsåpningen i Haugar Vestfold Kunstmuseum på lørdag. Mange ante vel opplegget til en duett av det mest spektakulære slag, da direktør Jan Åke Pettersson hadde satt i scene møtet mellom de mest markante motpolene i norsk kunstliv. Det ble solo for den grenseløse svenske sunnfjordingen. Aftenposten fikk klar beskjed fra den kjortelkledde Nerdrum om at gammelmesterlig Kitsch ikke var emne på Kjartans store dag.
  • Tønsbergs høytliggende kunstbastion er ikke første møtested for de to. De deltok begge på Unge Kunstneres Samfunds Vårutstilling i 1967, da øksehogget mot Vietnambildet foran Stortinget var blitt to års historie - men ingen tenkte enda på Kjartans «Skrik» som kunsthistorie. Modernismens æra kom enda mer på hell her til lands, etter at Nerdrums clairobscur-maleri og Slettemarks plastobjekter av hjerner i oppløsning åpnet samtidskunstens bilde i begge ender. Siden fortsatte Kjartan for full fart i alle retninger, mens maleren sto sta på sin tro om den ene rette vei.
  • Kjartan Slettemark er 14 år eldre, men ser yngst ut. Han når pensjonsalderen 6. august, og var 13 da Hiroshimabomben gjorde verden til et annet sted. Genene må være sjeldent gode på fødestedet Naustdal i Sunnfjord, hvor mor Brita Eimhjelen - som rakk å bli 101 1/2 år - syntes at det var fint at han ble kunstner. Det hadde vært spillemenn i slekta, og de musiske gavene ser man også hos sambygdingen Oddvar Torsheim (som ble TV-intervjuet med sitt over 90-årige moderlige opphav forleden på NRK2).
  • Dette grunnlaget må ha gitt Slettemark sin ubendige styrke til å stå mot maktovergrep. Sosialstyrelsen i Stockholm ville ufarliggjøre hans grenseløse fantasi med psykiatri og diagnosen «borderline case». Kunstpampen Eje Högestedt kalte på politi for å få kastet ut Kjartan i puddelkostyme under åpningen av Malmö Konsthall i 1975, og VG brukte krigstyper om kunstnerens «Skandalehappening».
  • Åpningstaler Pål Hougen skjønte tegningen, og forlot festen i protest da Kjartan ikke fikk bli. Siden kom flere slag, men også noen dører langsomt på gløtt. I hele Vestfoldsommeren står Kjartans signatur som et umistelig bilde på kunstens frihet.