Frisk valgvind på internett

Valgvinden blåser friskt og i alle retninger på internett. Partienes hjemmesider melder om rekordtrafikk og e-post er blitt den viktigste kanalen for kommunikasjon internt i partiorganisasjonene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- I forrige uke hadde vi 64.000 oppslag på våre hjemmesider. Den gamle rekorden fra uken før stortingsvalget i 1997 var på 45.000. Kontakten med partilagene og de tillitsvalgte går nå stort sett på e-post, sier informasjonsjef Grete Berget i Arbeiderpartiet.

Høyrevinden blåser også på internett.

- Vi er nå oppe i 8.000 sidevisninger daglig, og tallet er jevnt økende. Under valgkampen sender vi daglig ut e-post til 1.100 tillitsvalgte landet over, sier nettredaktør Lars Øy i Høyre.

Video

Arbeiderpartiet og Høyre har begge startet med daglige videosendinger på internett, med oppmuntrende «seertall».

- Våre videosendinger ses i snitt av cirka 100 personer. Det tilsvarer flere godt besøkte torgmøter, sier Øy.

På Youngstorget har Arbeiderpartiet satt opp sitt eget lille TV-studio for å lage egne videosnutter som sendes ut på nettet.

- Pågangen er så pass stor at det ofte er vanskelig å få logget seg på de direkte sendingene, men video-innslagene kan også lastes ned senere, sier Berget.

- Jeg tror vi vil se mye mer egenprodusert video til neste stortingsvalg. Denne teknologien gir oss anledning til å lage våre egne versjoner, og ikke bare fremstå gjennom media, sier Berget.

Ungdom

Skolepolitikk har stått sentralt i valgkampen, og skole-elever har også stått for en betydelig del av trafikken til partienes nettsider.

- Vi har satset spesielt på skolevalget, også fordi større satsing på skolen er i tråd med SVs barne- og ungdomspolitikk. Skolevalgene viste jo også at SV oppfattes som troverdig i disse aldersgruppene, sier nettredaktør Nils Fredrik Hansen.

Norske nettbrukere har generelt en yngre aldersprofil enn den totale befolkning, noe som også avspeiles i internett-trafikken på partisidene.

Ettersom skoleungdom har flere valg foran seg enn pensjonistene, demper ikke dette partiledernes internett-iver.

- De blir stadig mer opptatt av mulighetene nettet gir, sier Nils Fredrik Hansen.