Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Fristende fruer

Dette er nok en omtale av «Frustrerte fruer». Det blir ikke den siste.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DU HAR ALLEREDE lest om dem, fruene som var frustrerte på TV 2 i går kveld. Serien ble tidenes sensasjon i USA i høst da premieren trakk 22 millioner seere og knuste alle konkurrenter. Det skjedde etter en langvarig og finurlig kampanje, som sørget for bred omtale i alle medier lenge før fruene viste seg på skjermen.

En del av kampanjen var en million renseriposer med fruenes fjes på, som ble hengt ut over hele New York og Los Angeles. Hva var nå dette for noe? undret journalister og løp til tastaturet. Dermed var skriveriene i gang. Som et eksempel på at «kunst» av og til imiterer det virkelige liv, dukket renseriposene angivelig utilsiktet opp i en episode av TV-serien. Tilfeldig eller nok en god historie? Mer omtale ble det uansett.

«FRUSTRERTE FRUER» høres forresten ikke like pirrende ut som originaltittelen «Desperate Housewives». Mens fruene i Norge stort sett er gått ut på dato eller holder til på Frogner og Øvre Singsaker, er «housewives» fortsatt et levende begrep i USA med førstedamen som deres høye beskytter. Desperat er vel også mer betegnende og dramatisk enn det pinglete frustrert.

TITTELEN er faktisk en del av pakka som har satt i gang kantinepraten og gjort showet til det mest omtalte merkenavnet hos TV-komikeren Jay Leno i fjor høst. Når tittelen går inn i dagligtalen som en ironisk betegnelse på en amerikansk helligdom, da er lykken gjort. Og da tar det ikke lang tid før ryktene sprer seg over Atlanterhavet.

Hva vet du allerede? Jo, showet er en blanding av «Twin Peaks», «Seks fot under» og «Sex og singelliv» for voksne. Det er «Sopranos» for kvinner. Det er alle gode serier du noen gang har hørt om i ett. Det du har lest i så å si samtlige norske aviser sist helg, er at amerikanerne er så hekta at de ikke snakker om annet. Og hvis du ennå ikke er fristet, så vit at amerikanske moralister har gått bananas på grunn av sex og nakenhet, og serien trues av annonseboikott.

HYPE KALLES DET når ting blir hausset opp uten at det er grunnlag for det. Den gode nyheten er at de frustrerte fruene innfrir de overstimulerte forventningene. Du trenger heller ikke ha grunnfag i amerikansk forstadsliv for å fryde deg over desperasjonen i suburbia, framstilt av sedvanlig modellpene skuespillere. Dette er ondskapsfull og skrudd moro med innlagte særtrekk for TV-nerder, som liker nettopp «Sopranos» og andre avhengighetsskapende serier.

DEN DÅRLIGE NYHETEN er at den kostbare lanseringen var en dyd av nødvendighet i konkurransen om oppmerksomheten. Serier får ikke lenger vokse fra kultfenomen til seermagnet, slik for eksempel «Seinfeld» gjorde for bare noen år siden. De må treffe publikum i første episode eller bli tatt av plakaten.

Og nå har jeg gitt mitt bidrag til at «Frustrerte fruer» treffer norske seere hjemme på tirsdagskvelden.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media