E39: Åse Michaelsen i Stortingets transportkomitè vil oppmuntre transportbransjen til å kjøre på tidspunkter når det er mindre fare for trafikkulykker. Foto: Signe Marie Rølland/Lindesnes avis
E39: Åse Michaelsen i Stortingets transportkomitè vil oppmuntre transportbransjen til å kjøre på tidspunkter når det er mindre fare for trafikkulykker. Foto: Signe Marie Rølland/Lindesnes avisVis mer

Frister lastebilnæringen med billig nattekjøring

Rimeligere bomavgifter kan redusere dødsulykker og gi mindre kø.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Jeg tror det er en god idè å se på løsninger som kan minske køene, forhindre møteulykker og gi mindre miljøbelastning i de mest trafikktette periodene på dagen, sier Åse Michaelsen (Frp) i Stortingets transportkomite.

Hun har sendt skriftlig spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen:

«Flere hovedveistrekninger har en høy trafikktetthet og mye tungbiltransport. Belastningen på veiene er høyest på dagtid mens det er mere ledig kapasitet på andre tider av døgnet. Tungbiler betaler høyere bompengesatser enn personbiler. Vil statsråden vurdere en ordning der tungbiler betaler reduserte bompengesatser på nattestid for å legge til rette for en mer effektiv bruk av veiers kapasitet?»

Bransjen positiv - Vi er positive til dette innspillet, sier Geir A. Mo, direktør i Norges Lastebileier-Forbund.

Han representerer 3000 transportbedrifter med 15 000 lastebiler og 20 000 ansatte.

- Jeg har sans for at politikerne kommer med gulrot i stedet for pisk. Derfor er det langt bedre å gjøre det billigere i kjøre på natta enn å skru opp bomsatsene ytterligere i andre perioder på døgnet, sier Mo.

Dyrt å stå i kø Han understreker at det er viktig at en slik ordning ikke må føre til at de som må kjøre på dagen - og det er de fleste - straffes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Å kjøre på natta har også en god del arbeidsrettslige sider som ikke må kimses av, verken juridisk eller økonomisk, sier Geir A. Mo.

NLF-sjefen poengterer at det er dyrt å ha en lastebil i kø.

- Våre sjåfører forsøker å unngå tidspunkter der det er ekstra tett trafikk på veiene, men noen må kjøre i rushtida også. Vi er for alle forslag som kan bidra til at lastebilene kommer raskere fram til kundene. Hvis vi også kan redusere kostnadene, gjennom lavere bomutgifter, er ingen ting bedre enn det, sier Mo.

Små marginer - Vår bransje er utsatt, marginene er små. Vi opplevde nylig at prisen for å passere gjennom Oslofjordtunellen økte fra 65 kroner til langt over hundrelappen på kort varsel. Helt horribelt, etter mitt syn. Vi trenger forutsigbarhet, det samme trenger kundene våre. Derfor hilser vi gjerne velkommen et forslag som gjør det billigere å transportere på natta, sier direktør Geir A. Mo.

Åse Michaelsen peker ut E39 mellom Kristiansand og Stavanger som en strekning der nattekjøring vil ha stor effekt.

- Her kjører 2000 vogntog i døgnet, hver fjerde bil er en lastebil. 80 prosent av ulykkene på E39 er møteulykker. Bare de siste 10 årene er 37 mennesker drept og over hundre hardt skadd, sier Åse Michaelsen, som er innvalgt på Stortinget fra Vest-Agder.

Spennende Kommunikasjonsdirektør Sissel Faller i Statens Vegvesen opplyser til Dagbladet at veisjefen ikke finner det riktig å kommentere saken siden Stortinget nå har sendt spørsmålet til statsråden.

- Et spennende forslag, som vi skal se nærmere på, kommenterer statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet.