Frister studenter med luksusturer

Konsulentfirmaet McKinsey spanderer weekend i alpene på de 40 beste studentene. Et annet skal ta med seg attraktive studenter til sin herregård utenfor Paris. Kampen om de beste hodene starter stadig tidligere, og er hardere enn noensinne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For hver nyutdannet de ansetter, kan de største selskapene etter hva Dagbladet forstår ha brukt til sammen opptil 100000 kroner. Andre anslår summer på mellom 30000 og 50000 kroner. Det skrives av som en investering.

Sponsing

I korridorene på Handelshøyskolen BI henger oppslag etter oppslag med informasjon om bedriftspresentasjoner og aktiviteter. Selskapene sponser arrangementer, konserter, spanderer øl og tilbyr startpakker når semesteret tar til. Det gjelder å synes i landskapet, fange studentenes oppmerksomhet. De må bli klar over hva selskapene står for, hva de kan tilby og hvilke muligheter de gir.

Både ved BI i Sandvika ved Oslo og Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen er det vegg-til-vegg med bedriftspresentasjoner helt fram til påske. Pågangen er stor, bedriftene står i kø for å sikre seg en plass tidlig i leiken. Studentenes egne næringslivsutvalg administrerer aktiviteten med profesjonell presisjon.

På listene finner vi revisjons- og konsulentselskaper som KPMG, Deloitte & Touche, Ernst & Young og PricewaterhouseCoopers, Arthur deLittle, Halogen, CapGemini Ernst & Young og Accenture, konsern som Statoil, Norsk Hydro, Elkem, NetCom, DnB, Storebrand, Kreditkassen... For å nevne noen.

Merkenavn

- Det er noen her hver dag, hele semesteret, og de er veldig målbevisste. Det er viktig å bli et merkenavn veldig tidlig. Presentasjonene har utviklet seg fra lysbilder og overheadframvisninger til morsomme show. Turen til McKinsey er vel det mest ekstreme eksemplet vi har sett når det gjelder tiltak. Men Arthur Andersen pleier å arrangere en stor konferanse, og NetCom sponser ei hel helg med fester, sier leder i Næringslivsutvalget ved NHH, Karin Marcusson.

Hun sier selskapene først og fremst er ute etter studenter med gode sosiale og akademiske egenskaper.

- Kampen om de beste er hard, sier hun.

Nå har dessuten utenlandske selskaper meldt seg på. I fjor hadde 15 London-baserte selskaper presentasjoner på NHH.

Middag etc.

Alle konkurrerer om oppmerksomhet, for det meste via presentasjoner, fulgt av middag og en hyggelig prat. Så settes det en søknadsfrist på ei uke, med påfølgende intervjuer og skumming av fløten. Svært mange har jobbkontrakt lenge før siste eksamen er avlagt.

Men en del går også litt lenger. Som McKinsey, som altså tar med en gjeng til Alpene.

Satser bredt

Konsulentselskapet CapGemini Ernst & Young (CGE&Y) sponser Næringslivsutvalget ved NHH med «en større sum». Det skal dreie seg om et par hundre tusen kroner årlig. De arrangerer jobbsøkerseminarer og andre aktiviteter. Og logoen står på studentenes nettside. Snart skal de ta med seg sine samarbeidspartnere ved landets høyskoler til faglig seminar på en herregård utenfor Paris.

- For oss er det veldig viktig å inngå strategiske samarbeidsavtaler. Slik kan vi tilføre studentene noe, de ser hvilke krav og forventninger de kan regne med. Og de kan gi oss kloke hoder, sier personalsjef Anne Grete Schiøtz hos CGE&Y.

Hugo Maurstad i McKinsey oppsummerer slik:

- Kampen om de beste hodene er en av de mest fundamentale trendene vi ser for tida. For nå er det den humane kapitalen som er knappest, sier han.

IKKE BARE FEST: Studentene Mie Kjær Austad og Johannes H. Lien understreker at det ikke er bare fest og moro som frister når de store selskapene inviterer til presentasjoner. Her i samtale med partner Terje Nagell og personaldirektør Eva Gjøvikli i Deloitte & Touche.