Fritt fram for atomavfall

Norske myndigheter kan formelt ikke stoppe atomavfall-frakt langs kysten vår. Et havari kan være katastrofalt for Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tidligere i dag bekreftet Murmansk Shipping at de vil frakte atomavfall langs Norge, gjennom islagte farvann i Russland og fram til Japan, melder NRK.

Skulle et skip forlise vil selv et lite utslipp være katastrofalt for norsk fiske- og havbruksnæring.

- Uansett hvor et havari skjer, vil avfallet spre seg i nord-havområdene. Dessuten bryr folk seg lite om det skjedde her eller der i Arktis. Den psykologiske effekten ville være katastrofal for fisket i Barentshavet, sier havforsker Lars Frøyn ved Havforskningsinstituttet i Bergen til Dagbladet.no.

Han forteller videre at nord-ruta til Japan er en risikofyllt strekning. Isen ligger tett hele året og Frøyn mener strekket langs sibirkysten er dårligt kartlagt. Han legger til at han ikke helt skjønner at det er god butikk å frakte noe som helst den veien.

- Undersøkelser viser at det ikke er økonomisk forsvarlig. Kostnadene ved å holde leia fri for is er for stor, mener Frøyn.

Det er ikke Murmansk Shipping enig i. De vil allerede til sommeren ta en prøvetur med en atomdrevet isbryter.

Fritt fram

- Sjøforsvarets dilemma er at vi kan ikke hindre skip lastet med atomavfall å gå langs norskekysten, sier Grad Orlogskaptein Espen Wold, stabsoffiser ved sjø-operasjonssenteret ved Forsvarskommando Sør-Norge til Dagbladet.no.

Alle skip kan fritt gå utenfor norsk territorialgrense. Det vil si fra grunnlinja, en linje trukket mellom ytterpunkter av norsk fastland, og fire nautiske mil utover. Det er snaue seks kilometer, og som Wold påpeker:

- Et skip driver fort fire nautiske mil.

Grensa til 12 nautiske mil

Det norske myndigheter kan gjøre er å øke grensa til 12 nautiske mil. Dermed vil de ansvarlige langs norskekysten få tre ganger mer tid skulle ulykken være ute. Flere andre land har allerede en slik 12-mils grense.

Men uansett størrelse på norsk territorialfarvann, kan et havari være katastrofalt for kystlandet Norge. Og Sjøforsvaret har ikke mange ess opp uniformsermet.

- Vi vil prøve å opprette kontakt med rederier og agenter og henstille på det varmeste at de går lengst mulig fra kysten, sier Wold.

Men sjøforsvaret er helt i hendene på fraktemennene. For innersvingen er kortest, og for å spare tid kan profittjaktende rederier og agenter ta raskeste vei. Det betyr ruten langs territorialgrensa.

- Fra Storbritannia ville jeg personlig siktet på lofotspissen og fulgt kysten rundt, antar Wold.

Ser ikke farlig ekko

Sjøforsvaret kommer til å følge opp trafikken nøye, og bruke kystvakten om nødvendig. Men de kan kun borde ved spesielle tilfeller. Radar trenger heller ikke å bety at vi oppdager mulige farer.

- Først må vi finne de farlig ekkoene. Og når vi finner dem har vi ikke midler til 24 timers bemanning her i Sør-Norge. Heller ikke i Nord-Norge følger de radaren 24 timer i døgnet, opplyser Wold.

Dermed må vi nordmenn håpe at skipene fra Murmansk er i god stand hvis de frakter atomavfall langs kysten vår.

<B>IS:</B> Isbrytere må til skal noe fraktes langs Sibir-kysten.