Fritt fram for bomber i tre måneder

I tre måneder var det full åpning for bomber og våpen i sikkerhetskontrollen på Gardermoen. Først da kontrollørene gikk til rettssak for å få mer penger kom det fram at de ikke gjorde jobben sin.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Helt siden flyplassen ble åpnet i oktober 1998 har sikkerhetskontrollen vært mangelfull ved Gardermoen. Men i forkant av en rettssak mellom Olsten Airport Security og Oslo Lufthavn AS i januar gikk personalet ved Oslo Lufthavn gjennom kontrollen med gjenstander formet som bomber, kniver, sakser og andre ting som anses som en sikkerhetsrisiko.

- Olsten har nå innskjerpet rutinene. Vi har ingen grunn til å være misfornøyd med deres tjenester i dag, sier informasjonsdirektør Knut Egil Hansen ved Oslo Lufthavn AS til Dagbladet.no.

Krevde penger

Det skal ikke ha oppstått alvorlige situasjoner som følge av sikkerhetsglippen. Men fra november til januar slapp bombeliknende gjenstander gjennom kontrollen ved flere anledninger.

Sikkerhetsproblemene kom fram i en rettssak Olsten Airport Security hadde anlagt mot Oslo Lufthavn om økonomiske spørsmål i kontrakten mellom de to partene. Under forhandlingene kom det fram at kontrollører hadde avdekket alvorlige brudd på sikkerhetsrutinene.

- Forholdet kom fram i tester vi gjorde i fjor høst og gjennom vinteren. Men vi har påvist hull i sikkerhetskontrollene helt siden flyplassen ble åpnet 8. oktober 1998, sier Knut Egil Hansen.

Kontrollene skjer ved at personale fra Oslo Lufthavn eller Luftfartsverket tar med seg gjenstander som likner på ulovlige objekter, som kniver, sakser eller bomber.

- Sikkerheten står i konstant fokus. Vi har nå utført nye tester som viser langt bedre resultat, sier Hansen.

Innenlandsfly kapres

Gardermoen er den eneste flyplassen i Norge som skal kontrollere både innelandsfly og utenriksavganger. Ved øvrige norske flyplasser er det bare utenrikspassasjerer som blir kontrollert.

- Myndighetene har visst bestemt at hvis noen skal kapre et fly eller ta med seg en bombe, så gjør man det på utenriksavganger. Det er pussig siden vi har hatt flere kapringer på innenlandsfly de siste årene, sier leder Harald Stephansen i Norsk Flygerforbund.

Norske fly har blitt kapret to ganger de siste 15 årene. I begge tilfellene slo kapreren til mot innenriksfly. I 1985 overga en beruset 24-åring seg på Fornebu etter å ha kapret et Braathens SAFE-fly. Ni år seinere, i 1994, kapret en flyktning et SAS-fly over Nord-Norge og krevde humanitær hjelp til Bosnia.

Olsten Airport Security har i dag rettet opp problemene med sikkerhetskontrollen.

- Vi innestår for at det er trygt å fly over Gardermoen, sier Hanne Berg i Olsten Airport Security.

NEDSLÅTT: - Vi har påvist hull i sikkerhetskontrollene helt siden åpningen, sier Knut Egil Hansen, informasjonsdirektør i Oslo Lufthavn AS.