- Fritt fram for politisk reklame

Markedsrådet har opphevet Forbrukerombudets vedtak om å forby TV 2 å sende et reklameinnslag for Fremskrittspartiet. Dermed er det fritt fram for politisk reklame i fjernsynet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For politikerne kom meldingen som julekvelden på kjerringa. Flertallet på Stortinget er sterkt i mot slik reklame, og vil trolig raskt vedta en endring i loven som sikrer forbudet. Det mener både Aps Grethe Fossum og Sps Steinar Ness - rådgiver for kulturminister Anne Enger Lahnstein.

Klare forskrifter

I forskrift om kringkasting (paragraf 3-4) heter det: «Det kan ikke reklameres for livssyn eller politiske budskap». Likevel har Markedsrådet kommet til at de ikke vil gripe inn mot den tv-reklamen Fremskrittspartiet viste i TV 2 før stortingsvalget sist høst, skriver Nettavisen.

Også i en tidligere sak, den såkalte AF-saken i 1996, hvor Akademikernes Fellesorganisasjon reklamerte i TV 2 for sitt syn foran lønnsoppgjøret, opphevet Markedsrådet et forbud fra Forbrukerombudet.

Markedsrådets åtte medlemmer mener at de ikke har hjemmel for å gripe inn mot slik reklame som fra AF og Fremskrittspartiet. De etterlyser en klargjøring fra Stortinget om hva som menes med forbud mot reklame for livssyn eller politisk budskap.

Politisk ytring

Både Sivilombudsmannen og Markedsrådet mener at en alminnelig språklig forståelse tilsier at lovgiver har ment å forby reklame hvor livssyn eller politisk budskap blandes inn i markedsføringen av varer eller tjenester. I AF-saken og Frp-saken mener de at dette er en politisk ytring, og ikke faller inn under definisjonen av reklame.

Markedsrådet har i betydelig grad lent seg på uttalelsene fra Sivilombudsmannen, hvor TV 2 har innklaget saken. Fremskrittspartiets film retter seg mot opinionen i sin alminnelighet, og knytter seg ikke til markedsføring av varer eller tjenester. Det heter at det er vanskelig å se at vilkåret om inngripen av hensyn til forbrukerne er oppfylt.

TV 2 vant ikke bare saken i Markedsrådet, men fikk også dekket sine saksomkostninger på 43.100 kroner.

Ny lov

Innen det politiske miljøet er frontene ganske klare. Høyre og Fremskrittspartiet jubler høyt, og vil trolig kjøpe reklametid i TV2 og P4. Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og Kristelig Folkeparti er sterkt i mot, og vil sammen trumfe igjennom et nytt lovforslag som stopper uvesenet. Venstre ikke har ytret seg kategorisk verken i den ene eller andre retningen.

(NTB/Dagbladet)

VIL HA LOVENDRING: - Om ikke forskriftene er tilstrekkelige for å forby politisk reklame, så må Stortinget vedta en lov som er det, mener Grethe Fossum (Ap).