Sjømatrådet:

Frontet «smellvakre» Yaya: - Helt feil

Sjømatrådet snur etter å ha gjort «smellvakre a-kjendiser» til en del av sin profil i ny kampanje.

Yaya, eller Urassaya Sperbund, er blant ansiktene som skal selge norsk laks i Sørøst-Asia. Foto Norges Sjømatråd
Yaya, eller Urassaya Sperbund, er blant ansiktene som skal selge norsk laks i Sørøst-Asia. Foto Norges Sjømatråd Vis mer
Publisert

«Smellvakre a-kjendiser».

Slik lanserte Sjømatrådet deler av profilen som skal sørge for at norsk laks blir å finne på stadig flere middagsbord i henholdsvis Thailand og Sør-Korea. Det var Kampanje som omtalte saken først.

Blant de «smellvakre» ansiktene Sjømatrådet har innledet et samarbeid med, er modellen Yaya, eller Urassaya Sperbund. Supermodellen og skuespilleren har et bredt publikum, og kan blant annet vise til mer enn 12 millioner følgere på Instagram.

- Yaya er halvt norsk og halvt thailandsk og kjent som modell, programleder og influenser. Hun er også ansiktet utad til flere store kosmetikk-merker, skriver Asbjørn Warvik Rørtveit, sjømatutsendingen i Sørøst-Asia i pressemeldinga.

- Gjør en feil

Kampanje omtalte tidlig torsdag pressemeldinga, og etter at Sjømatrådet ble gjort oppmerksom på den «smellvakre» ordlyden, tok de grep. Dette er nå fjernet fra markedsorganisasjonens sider.

Kommunikasjonsdirektør Martin Skaug sier til Dagbladet at de gjorde en dårlig vurdering.

- Vi snubler i jakta på en spennende overskrift på en veldig viktig sak for oss. Det blir helt feil for oss å bruke ordet «smellvakker». Det er veldig åpenbart. Her hadde vi en god intensjon, men det ble feil. Da er det verdens enkleste ting å gå tilbake på det etterpå, sier han, og fortsetter.

- Vi har et ønske om å omtale denne kampanjen med iver og glede. Dette er jo noe vi har gleda oss veldig til, og det er en stor og viktig investering for oss. Det er også viktig å presisere at vi har gjort et grundig stykke arbeid når vi velger profiler. Yaya treffer det som for oss er den viktigste målgruppa i det thailandske markedet.

- Klokt

Kampanje har også spurt Hanne Skodje, fungerende kommunikasjonssjef for fiskeri- og havministeren, om hva hun synes om ordlyden.

Hun gir overfor bransjenettstedet uttrykk for at hun synes det var en god avgjørelse å endre ordlyden.

- Jeg registrerer at Sjømatrådet sier de ikke har vært bevisste nok på ordbruken i pressemeldingen og at de nå har endret teksten. Det mener jeg var klokt. Offentlige virksomheter har et særlig ansvar for å ikke bidra til et unødvendig fokus på utseende og skjønnhet. Dette har vi nok av i samfunnet fra før. Når det er sagt, ønsker vi Sjømatrådet lykke til med kampanjen i et viktig marked for norsk sjømat, sier hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer